Naar homepage
Opinie & Commentaar

De noodzakelijke pre-campagne

foto: Peilingwijzerfoto: Peilingwijzer
  1. Nieuwschevron right
  2. De noodzakelijke pre-campagne

Roemer-posters hangen op de treinperrons, Buma is rond etenstijd op tv met reclamespotjes en Asscher is niet van NPORadio 1 te slaan. De campagnes zijn begonnen, althans voor een paar partijen. Nee, ze zijn niet vroeg. Ze moeten wel. Als ze niet heel snel stijgen in de peilingen, lijken de verkiezingen al bij voorbaat verloren.

Het viel me plotseling op. Dit winterreces zie ik wel heel veel politici, posters en plannen de revue passeren. Lodewijk Asscher zat bij Radio1, de SP komt met een Klaar om te knokken-campagne, GroenLinks gaat op een ijzeldag de deuren langs, Lodewijk Asscher zat bij Radio 1, het CDA lanceert de eerste verkiezingsspotjes, Lodewijk Asscher zat bij Radio 1, de SP trekt de nieuwe verkiezingsslogan weer in en vandaag zit Lodewijk Asscher nog twee keer bij Radio 1. Hoe zit dat? En waarom deze partijen?

Dat heeft met debatten te maken, tv-debatten om precies te zijn. Een recordaantal partijen is ingeschreven voor de verkiezingen, de plekken in de debatten zijn daarmee schaarser dan ooit. Het eerste debat van deze campagne, 16 februari bij RTL, is daar het toonbeeld van. Slechts vier partijen mogen er mee doen. Welke vier? We denken de vier grootste in de peilingen, net als de vorige keer. En binnenkort hakken ze de knoop door, op 1 februari welteverstaan. Zaak te zorgen dat je er bij zit, bij die vier.

Niet alleen is de eerste klap een daalder waard, een goed begin het halve werk en trek nog maar wat oer-Hollandse wijsheden uit de kast. Nee, dat eerste debat kan je hele campagne maken. Denk terug aan 2010. De onbekende Brabander Emile Roemer pakte het podium, stal de show. Plotseling was hij de up-and-coming man. De verkiezingen daarna ging diezelfde Roemer in het eerste debat onderuit en begon juist de opmars van de PvdA. Wil je dat voor elkaar krijgen, dan moet je er natuurlijk wel bij zijn.

De campagneteams zijn ook niet gek. Die hebben dat door, natuurlijk hebben die dat door. Wat doe je dus? Scoren! Punten pakken in de peilingen. Die mogen dan wel steeds worden weggezet als onbetrouwbaar. Ze zijn nog altijd doorslaggevend. Het zijn de peilingen waarop journalisten bepalen wie ertoe doet en wie niet. Zeker zo vlak voor de verkiezingen zijn ze daarom belangrijker dan ooit. Doe je het goed in de peilingen dan kun je kiezen waar je zit, sta je er slecht voor dan is het bedelen om op een podium te mogen staan.

Zo bezien is het heel logisch dat Buma Brabant wil helpen met een nieuw CDA-noodplan vol oude ideeën, dan is het logisch dat Asscher zijn bestaande arbeidsmigratie plannen als nieuws probeert te brengen met een open brief naar linkse leiders. Natuurlijk ga je dan los op Facebook als de SP. Een ijzelige ochtend thuisblijven is voor GroenLinks dan veel gevaarlijker dan glibberend de deuren langs. En dan maar hopen dat de peilingen bijtrekken. En dan maar hopen dat er een plekje voor je is bij RTL.

David van der Wilde is politiek redacteur voor het NPO Radio1 programma De Nieuws BV en presenteert iedere week de Amsterdamse podcast voor het NPO Radio1 programma Hier Hoor Je Hoe Het Echt Zit.

Ster advertentie
Ster advertentie