Onderzoek
MAX

Let op bij telefonische verkoop van thuisbatterijen: 'Je tekent ongemerkt een contract'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Let op bij telefonische verkoop van thuisbatterijen: 'Je tekent ongemerkt een contract'

De MAX Ombudsman krijgt steeds meer klachten over agressieve telefonische verkoop van thuisbatterijen, met hoge aanbetalingen, vage voorwaarden en consumenten die onder druk akkoord gaan. Huisvriend Jeanine Janssen legt in Villa VdB uit waar je voor moet oppassen.

Video niet beschikbaar

Steeds vaker worden thuisbatterijen telefonisch of huis-aan-huis verkocht. En consumenten weten niet altijd dat ze door één bevestiging of één handtekening al akkoord geven. De problemen beginnen vaak al bij het eerste contact, legt Janssen uit. "Mensen denken eigenlijk dat ze een vrijblijvende afspraak maken, dat iemand langskomt. Maar dat blijkt dus al een contract te zijn, want die handtekening wordt daar dan ingezet", zegt Janssen. "Dan doen die verkopers vervolgens net alsof je niet terug kan."

Ook wordt vaak gezegd dat er geen bedenktijd geldt, omdat de batterij ‘op maat’ zou worden gemaakt. Onzin, volgens de ombudsman: "Dat is allemaal niet waar. Je hebt wel bedenktijd: veertien dagen sowieso. En ben je slecht geïnformeerd, dan kan je zelfs tot een jaar terug."

Torenhoge annuleringskosten

Bij de MAX Ombudsman komen verhalen binnen van consumenten die onder druk worden gezet. Bedrijven bellen dan terug met dreigementen over forse kosten voor een eventuele annulering. "Dan zeggen ze: u moet 9000 euro annuleringskosten betalen", vertelt Janssen. "En dan komt er zo’n 'aanbieding': dan passen we de batterij aan en hoeft u die 9000 niet te betalen, maar moet u nu wel even 2000 euro overmaken." Veel mensen doen dat vervolgens uit paniek. "En dan denken ze opeens: jeetje, nou ben ik 2000 euro kwijt, maar ik wilde die hele overeenkomst niet eens."

Grote risico’s

Zelfs als consumenten binnen de bedenktijd terugkrabbelen, blijft één risico bestaan: de aanbetaling. In veel sectoren is die beschermd door een garantiefonds, maar bij thuisbatterijen ontbreekt dat volledig. "In heel veel branches hebben we een garantiefonds. Maar de installateurs en bedrijven in die sector hebben dat niet", legt Janssen uit. "Juist bij de opkomst van die thuisbatterijen zie je dat dat een gat is dat gevuld moet worden."

Dat is extra problematisch omdat veel bedrijven in deze sector snel opkomen én weer verdwijnen. Het is een branche waar het bijna dagelijks verandert. Veel van die bedrijven gaan dan ook failliet. "Alles wat je dan hebt aanbetaald, ben je gewoon kwijt."

Hoewel Techniek Nederland wél een geschillencommissie en nakomingsgarantie heeft, geldt dat niet voor aanbetalingen. Janssen heeft de branche gevraagd om een garantiefonds op te zetten, maar: "Op die vraag wacht ik nog op antwoord."

'Laat je niet iets via de telefoon aansmeren'

Toch is de thuisbatterij op zichzelf geen slecht idee. In Duitsland worden ze al veel gebruikt. Maar in Nederland is het vaak nog geen rendabele aanschaf, ziet Janssen: "Die thuisbatterijen kunnen nu voor één à twee dagen opslaan. In de winter heb je daar eigenlijk niks aan", zegt ze. Bovendien schrikt Janssen van de prijzen die voorbij komen: "Het Warmtefonds zegt: rond de 5.000 euro moet je een warmtepomp kunnen hebben. Wij zien aanbiedingen van 16.000 tot 17.000 euro, met torenhoge aanbetalingen."

Daarnaast benadrukt Janssen dat het belangrijk is om goed uit te zoeken met wie je zaken doet: "Zoek een bedrijf dat een goede staat van dienst heeft."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie