'De Maastrichtse Droom' toont succesformule basisonderwijs
- Nieuws
- 'De Maastrichtse Droom' toont succesformule basisonderwijs
De islamitische basisschool El Habib in Maastricht behoort al jaren tot een van de beste scholen van het land, ook al starten de meeste kinderen er met een achterstand. Programmamaker en docent Karim Amghar volgde groep 8 een jaar lang voor de 3-delige serie 'De Maastrichtse Droom', die vanaf vandaag wordt uitgezonden. Hij vertelde erover in NOS Met Het Oog Op Morgen.
Video niet beschikbaar
Tien jaar geleden werd er ook al een documentaire gemaakt over deze bijzondere school. Voor Amghar reden om te kijken hoe het er nu gaat. "Omdat we nu heel veel spreken over het creëren van gelijke kansen in onze samenleving." Amghar doet onderzoek naar gelijkheid in het onderwijs. Ingrediënten die juist voor ongelijkheid zorgen, zijn volgens hem een lage sociaaleconomische status en een taalachterstand. "Deze school heeft al die elementen om onderaan te bungelen, terwijl ze al jaren in de top van het Nederlandse onderwijs meedraaien."
Ouders
De succesformule heeft volgens Amghar alles te maken met ouders. "Op hun schoolgebouw staat heel groot: iedere ouder is leerkracht en iedere huiskamer is een klaslokaal." Ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn, worstelen soms met de juiste begeleiding van hun kinderen. Deze school helpt ouders daarbij en benadrukt hun verantwoordelijkheid. "Deze school zegt heel duidelijk dat ze je niet alleen willen spreken op de 10-minutengesprekken, maar ze je ook vaak willen zien op het schoolplein." Tijdens het maken van de documentaire maakte Amghar dit zelf mee. "Er kwam een ouder onze kant op gestormd om te klagen over taalgebruik van sommige kinderen op de speelplaats. Toen zei de leerkracht tegen de ouder: 'Maar wat heb je er zelf aan gedaan?'."
Opvoedpartner
Volgens Amghar leert de school mensen 'met een minder dikke portemonnee' elementen waarmee ze hun kinderen kunnen helpen. Zo worden ouders er bijvoorbeeld op aangesproken als hun kinderen hun huiswerkopdrachten niet af hebben. "Ook zien we ouders die samen met hun kinderen de dag doornemen, naar het theater gaan, een museum bezoeken of participeren in de wijk." Volgens hem hebben deze ouders de school nodig 'als opvoedpartner'.
Politiek
In tien jaar tijd is de context waarin de school opereert sterk veranderd. Toch hebben de standpunten en uitspraken van de PVV, de grootste partij in Nederland, over moslims weinig invloed op de school. "Ze zijn bezig met de kwaliteit van het onderwijs en willen dat alle kinderen hun potentie bereiken. Dat lukt niet door te focussen op alle problemen in samenleving", vertelt Amghar.
De directeur zou zelfs gezegd hebben het leuk te vinden als Geert Wilders een dagje mee komt lopen. Daar sluit Amghar zich bij aan: "De kinderen op die school met een achterstand zijn dan misschien de kinderen van 'Achmed en Fatima', maar dat zijn precies dezelfde problemen die de kinderen van 'Henk en Ingrid' tegen kunnen komen. Dus als je deze formule toepast op andere scholen, waar Wilders zich zo hard voor maakt, dan zouden alle kinderen hun volledige potentie kunnen bereiken. Helemaal geen gek idee dus."
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.