Coronatest blijft belangrijk: 'We zien niet hoeveel infecties we voorkomen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Coronatest blijft belangrijk: 'We zien niet hoeveel infecties we voorkomen'

Een paar maanden geleden waren we in Nederland nog verrast door de plotselinge opmars van het coronavirus, maar inmiddels nemen we het allemaal een stuk minder nauw met de maatregelen. Volgens Martijn de Bruin van het RIVM blijft het belangrijk dat mensen met klachten thuisblijven en zich laten testen. "We zien niet hoeveel infecties we voorkomen."

Ondanks dat inmiddels iedereen er achter kan komen of hij daadwerkelijk het virus heeft, laat maar 12 procent van de mensen zich testen op corona bij klachten.

Het aantal mensen dat onlangs positief testte is relatief laag, maar er zijn wel potentiƫle uitbraken mee voorkomen volgens de Bruin die gedragswetenschapper is bij het RIVM. Onlangs hebben vijfhonderd mensen de diagnose corona gekregen. Doordat zij gepaste maatregelen nemen, is er volgens De Bruin voorkomen dat er 3 duizend nieuwe besmettingen bij zijn gekomen.
Quote

Als de maatregelen werken, zie je de effecten niet

Martijn de Bruin, gedragswetenschapper RIVM

Zichtbaar maken

We voelen de maatregelen van een lockdown hard, maar horen relatief weinig over de voordelen. De Bruin: "Als de maatregelen werken, zie je de effecten niet." Toen de maatregelen het strengst waren, zei Jaap van Dissel dat er 23 duizend ic-opnames waren voorkomen. Deze informatie is belangrijker om te delen: "We moeten dat toch goed zichtbaar maken."

In oorlog tegen het virus

Wereldwijd woekert het virus voort, maar ook in Nederland is een lichte piek waarneembaar. Sjaak de Gouw van de GGD noemt het daarom ook "jammer" dat relatief weinig mensen zich met klachten zich laat testen. "Op nationaal niveau zijn we nog steeds in oorlog tegen het virus. Dan moet je weten waar alle soldaten zijn en de sluipschutters maken de meeste gewonden."

Het is volgens hem belangrijk dat we blijven weten waar het virus zich bevindt, zodat we ons goed kunnen voorbereiden op een eventuele nieuwe uitbraak in het najaar. "Het najaar wordt spannender dan in de zomer.

Campagne

Hoewel veel van de maatregelen bijna een tweede natuur zijn geworden (geen handen schudden, in de ellebogen niezen, je handen wassen, afstand van elkaar houden) zoeken de GGD, het RIVM en het ministerie van VWS, naar nieuwe manieren om de boodschap over te brengen. "In alle publiekscampagnes moeten we iedere keer opnieuw de boodschap op een andere manier vertellen met aanvullende argumenten."

Volgens De Gouw komen er in het najaar nieuwe campagnes.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie