'Het is tijd voor e-bikeschaamte'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Het is tijd voor e-bikeschaamte'

Nederlandse fietsers rijden steeds meer kilometers op e-bikes. Dat is volgens fietsliefhebber Erik Koletzki lang niet altijd nodig en kost ook veel energie. Volgens hem moeten mensen ook niet zomaar in het vliegtuig stappen zonder na te denken. "We kennen het woord vliegschaamte, en ik wil het woord e-bikeschaamte promoten", zo vertelt hij in Dit is de Dag.

In 2019 werd er in Nederland 15 miljard kilometer gefietst, en dat zal volgens Koletzki nu nog meer zijn. Het Kenniscentrum voor Mobiliteit schat in dat 40 procent van die fietskilometers elektrisch is. "Dan kom je uit op zo'n 45 gigawattuur elektriciteit wat daarvoor nodig is. En dat terwijl de normale fiets de meest simpele, eenvoudige, energievriendelijke en gezonde manier van voortbewegen is."

Om die hoeveelheid stroom zonder gas, kolen of olie op te wekken zullen in 2025 zeven grote (3 megawatt) windmolens op land moeten draaien om fietsen van stroom te voorzien. "Het komt erop neer dat je een kleine provinciestad als Harlingen (15.800 inwoners) van stroom kan voorzien als normale gezonde mensen weer gewoon zelf gaan trappen op hun fiets", aldus Koletzski. Hij schreef over dit onderwerp een opiniestuk in NRC, waar online veel ophef over was.

Gekwetst

Bij directeur van de Fietsersbond, Esther van Garderen, schoot dit opiniestuk in het verkeerde keelgat. "Ik kreeg reacties van mensen die zich daardoor gekwetst voelden, omdat zij bijvoorbeeld reuma hebben en daardoor niet normaal kunnen fietsen.”

Bovendien is de Fietsersbond-directeur van mening dat de e-bike aantoonbaar een oplossing is voor stikstof en klimaat, mits de overheid de auto ontmoedigt en goede snelfietsroutes aanlegt. "Als we e-bikes gaan shamen, denk ik: laten we bij de auto beginnen. Tien kilometer op de e-bike zorgt voor drie kilo CO2-uitstoot, maar met de auto is dat 65 kilo. En met een gewone fiets één kilo."

Hippe karakter

Erik Koletzki geeft trouwens aan niet tegen de e-bike te zijn. "Mensen aan wie je niet kan zien of ze iets mankeren of die slecht ter been zijn, tuurlijk mogen die op een e-bike." Het gaat hem vooral om het hippe karakter van de elektrische fiets en het gemak waarmee wordt besloten een e-bike aan te schaffen. "Veel jonge en gezonde mensen komen op die e-bikes voorbij. Maar als fietsen gezond is en we worden in Nederland allemaal te zwaar en moeten meer bewegen: ga dan gewoon fietsen!"

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie