Geschiedenis
VPRO

De Nederlandse identiteit terug in de tijd

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De Nederlandse identiteit terug in de tijd

Taal en vrijheid, fietsen en dijken en vooral symbolen en tradities. Dat zijn de zaken die 'ons' tot 'ons' maken: Nederlanders. Het Sociaal en Cultureel Planbureau voerde een groot onderzoek uit naar de Nederlandse identiteit. Een identiteit met wortels in de geschiedenis.

Willem Frijhoff schreef één van de hoofdstukken van het rapport: 'Nederlandse identiteit in historisch perspectief'. Hij vertelde er vanochtend over bij OVT:

De Nederlandse identiteit

Positieve verhalen

"Sinds er mensen bestaan, vragen ze zich af wie zij zijn. Met andere woorden: wat hun identiteit is", schrijft Frijhoff. Dus vertellen wij verhalen over onszelf aan onszelf. Positieve verhalen. Want een gemeenschap of volk kan alleen voortbestaan en gelukkig worden met een positief verhaal over zichzelf.

Geen volk in de wereld dat zegt 'wij zijn een verzameling schijnheilige laffe, uitbuiters en moordenaars.' Trotse verhalen zorgen voor samenhang en een gevoel van collectiviteit; een gevoel van 'ons' tegenover 'de rest'. We refereren graag aan die positieve, historische verhalen.

Niet echt geïnteresseerd

Maar kennen we de verhalen over ons verleden eigenlijk wel goed? Nou, eigenlijk niet. En dat is opvallend. Over het algemeen is 'de Nederlander' helemaal niet zo geïnteresseerd in de geschiedenis. Nederlanders zeggen wel dat ze hun nationale historie belangrijk vinden, maar toch blijft de kennis erover vaak erg oppervlakkig.

Waar andere landen hun verleden vaak beter kennen en zich er ook emotioneel meer bij betrokken voelen, is dat in Nederland niet het geval. Maar ook dat maakt de Nederlander tot Nederland. Deze manier van omgaan met de geschiedenis, legt ons nationale karakter bloot.

Meer OVT?

OVT is een historisch radioprogramma met actueel nieuws over geschiedenis, columns en documentaires. OVT wordt wekelijks uitgezonden op zondagochtend van 10.00 tot 12.00 uur. Volg OVT op Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie