Economie
NOS

Wat is de totale economische schade van deze treinstaking?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wat is de totale economische schade van deze treinstaking?

Net als vrijdag rijden er vandaag in het hele land geen NS-treinen. Voor de goede orde: treinen van andere aanbieders, zoals Arriva, rijden grotendeels wel. De staking van het NS-personeel is het gevolg van vastgelopen cao-gesprekken. De vakbonden zijn niet tevreden over de geboden loonsverhoging en ze willen betere werkomstandigheden. Carola Belderbos van de NS en Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan de VU Amsterdam, vertellen meer in het NOS Radio 1 Journaal.

Video niet beschikbaar

Eerst zouden er alleen in het westen van het land geen NS-treinen rijden door stakingen daar, zondag werd door NS besloten om dat uit te breiden naar het hele land. Er was voor de NS te weinig tijd om een betrouwbare dienstregeling te maken voor de dag van de staking. Belderbos vertelt dat het komt omdat NS 'hele lange lijnen rijdt', bijvoorbeeld van Den Helder tot Limburg. Op delen van de reis zijn er dan geen NS-medewerkers beschikbaar om de trein van A naar B te brengen, zegt Belderbos.

Economische schade

Verhoef vertelt dat het interessant zou zijn om te onderzoeken wat de totale economische schade is van deze treinstaking: "Ik vermoed dat het tussen de 15 en 25 miljoen euro per dag is. Het is een brede range en als je het precies zou willen weten, zou je er onderzoek naar moeten doen."

De hoogte van de rekening heeft te maken met hoe makkelijk mensen zich aan kunnen passen aan de situatie. In dit geval was de staking van tevoren aangekondigd, en konden mensen bijvoorbeeld al inplannen thuis te gaan werken. "Er zullen weinig mensen zijn die tot hun verrassing op een leeg perron komen te staan", zegt Verhoef.

Woon-werkverkeer

De trein wordt vooral gebruikt voor het woon-werkverkeer voor mensen uit de dienstensector. Verhoef: "Dat zijn vooral mensen met kantoorbanen en voor hen is thuiswerken net wat makkelijker."

Mensen werken doorgaans vooral thuis op woensdag en vrijdag, nu de treinstaking op een dinsdag plaatsvindt, heeft dat meer economische gevolgen. "Dat zijn de woon-werkers, maar laten we niet vergeten dat er ook mensen met andere redenen in de trein zitten. Denk aan scholieren en studenten", zegt Verhoef.

'Niet allemaal harde euro's'

De totale schade bestaat niet alleen uit economische schade: "Je kunt proberen het in geld uit te drukken, maar het zijn niet allemaal harde euro's." Verhoef sluit af: "Er worden keuzes gemaakt die mensen anders niet hadden gemaakt en dat betekent bijna per definitie dat het overlast geeft."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie