Economie
AVROTROS

Waarom de auto-industrie extra gevoelig is voor handelsoorlogen

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom de auto-industrie extra gevoelig is voor handelsoorlogen

Gaat de deal die de VS en de EU dit weekend hebben gesloten over de importheffingen de onzekerheid in de Europese auto-industrie weghalen? Dat is nog maar de vraag. Eén ding is zeker: afgelopen tijd waren de effecten van de handelsoorlog in deze sector goed te voelen. Directeur-eigenaar van Avek Veren uit Haarlem Dennis Abels, en hoofdeconoom bij denktank Centre for European Reform Sander Tordoir vertellen erover in de studio van EenVandaag.

Video niet beschikbaar

Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en de Amerikaanse president Donald Trump ontmoetten elkaar gisteren in Schotland. In de avond werd bekend dat de EU en de Verenigde Staten een deal hebben gesloten. De VS leggen een importheffing van 15 procent op voor de meeste producten uit Europa.

Lagere importheffing

Een deal is een opluchting, maar het zal volgens Sander Tordoir niet zomaar alle onzekerheid wegnemen. Hij is hoofdeconoom bij de Berlijnse denktank Centre for European Reform en volgt de geopolitieke ontwikkelingen rondom de handelsoorlog op de voet. "Deals worden vaak opgebroken, dat is niet fijn voor handelspartners." Ook vindt hij dat de EU zwak heeft onderhandeld.

Trump kondigde eerder aan dat de Amerikanen een importheffing van 27, 5 procent zouden gaan heffen op Europese auto's. Dat is nu dus 15 procent geworden. De verlaging is een opluchting, zegt de econoom. "De auto-industrie is namelijk een hele belangrijke industrie voor eigenlijk alle grote industrielanden."

Werkgelegenheid

Hij legt uit dat Trump met importtarieven probeert te zorgen dat de Amerikaanse auto-industrie weer gaat bloeien. "Door de importtarieven worden bijvoorbeeld auto's die in Europa gemaakt zijn, duurder. Hij hoopt dat automerken daardoor hun fabrieken naar de Verenigde Staten gaan verplaatsen." Dit moet vervolgens de werkgelegenheid in autobolwerken als Detroit en Chicago verder aanjagen.

Toch denkt de econoom dat Trump met deze importtarieven zijn doel niet snel gaat bereiken. "Amerika loopt enorm achter bij elektrische auto's, op China maar ook op Europa." Hij gaat verder: "Als je de markt dichtgooit voor betere Chinese en Europese elektrische auto's, dan hebben de Amerikaanse bouwers helemaal geen prikkel om de transitie te gaan maken naar elektrisch. Dan is er te weinig gezonde concurrentie."

Lees het hele artikel bij EenVandaag.

EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van EenVandaag, elke werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie