Treinkabouter GoVolta gaat nu echt op Berlijn rijden, tussen reuzen NS en Deutsche Bahn
- Nieuws
- Treinkabouter GoVolta gaat nu echt op Berlijn rijden, tussen reuzen NS en Deutsche Bahn
In april 2024 waren de twee oprichters van treinbedrijf GoVolta in Geld of je Leven om te spreken over hun plan om mensen voor 10 euro per trein naar Berlijn te vervoeren. Inmiddels is het anderhalf jaar later en is het gelukt: in maart rijdt de eerste trein naar de Duitse hoofdstad. "Eindelijk!" vertellen ze nu, opnieuw te gast in Geld of je Leven.
Video niet beschikbaar
Oprichters Hessel Winkelman en Maarten Bastian waren opnieuw te gast in Geld of je Leven om te vertellen tegen welke problemen ze aanliepen. "Wat zich in eerste instantie voordeed was een uitdaging om het treinmaterieel te financieren – met name de rijtuigen. Daar hebben we een paar keer een lang traject doorlopen met verschillende partijen, maar dat is op niks zijn uitgedraaid", vertelt Winkelman.
Kredietverstrekkers zoals de Rabobank vonden het te spannend: niet eerder probeerde een particulier spoorwegbedrijf financiering te krijgen voor het leasen van treinen. Omdat GoVolta nieuw is, was dat leasen relatief duur. Uiteindelijk besloot het bedrijf de treinen dan maar te kopen. "We hebben ze overgenomen van de Belgische spoorwegen. Er moet nog een hoop aan gebeuren: ze moeten gestript worden en opnieuw worden ingericht."
Betaalbaar alternatief
Ondanks alle moeite zijn de heren blij: "Het was echt een droom van ons om dat internationale spoor eindelijk betaalbaar te maken. Dat is een klacht die veel mensen hebben over de internationale trein. We horen al jaren dat er minder gevlogen moet worden, maar wie zet er dan een betaalbaar alternatief tegenover?" zegt Bastian.
Bij GoVolta zal het dus betaalbaar zijn, beloven ze. Vanaf 10 euro kun je naar Berlijn of Hamburg gaan. Gemiddeld zullen reizigers wel meer betalen, maar het zal goedkoper zijn dan bij de NS of Deutsche Bahn, belooft Winkelman. "We gaan vele malen efficiënter werken. We gaan zorgen dat onze treinen zo min mogelijk stilstaan."
Waarom is het bij de NS en DB zo duur? Volgens Bastian en Winkelman komt het door de monopoliepositie van de staatsbedrijven. "Men ziet geen reden om de kaartjes goedkoper te maken, omdat er geen andere partijen op de markt zijn." Ze vergelijken het zelf met de prijzen van vliegtickets, die veel lager zijn dan die van treinen, omdat verschillende bedrijven elkaar beconcurreren.
Vragen
Tijdens de uitzending komen er veel berichtjes binnen op de NPO Luister-app. Zo vragen mensen zich af of rolstoelers mee kunnen (ja) en of honden mee mogen (nee). Benieuwd naar alle antwoorden, beluister hierboven het gesprek.
Gerelateerd




