Economie
EO

Steeds meer supermarkten 's avonds open: zorgen over personeel

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Steeds meer supermarkten 's avonds open: zorgen over personeel

Steeds meer supermarkten zijn doordeweeks tot laat open. Inmiddels is dat 1 op de 7. FNV maakt zich zorgen dat de ruime openingstijden slecht zijn voor personeel en kleine winkeliers. "Het is wrang dat we van mensen met de laagste inkomens verwachten dat ze 's avonds werken", zegt bestuurder Linda Vermeulen.

Volgens Vermeulen is de avond een moment waarop we als samenleving het van belang vinden om tot rust te komen of met familie te zijn. Hier moeten we meer rekening mee houden.

Trend

Supermarkten willen graag laat open zijn. Volgens hoogleraar Marketing & Retailing Kitty Koelemeijer is het zeker een trend: "Het past in de openstelling met de feestdagen. Het past in de verhoging van het serviceniveau, maar het past ook in de trend van de 24-uurs economie.

Mensen raken gewend dat ze te allen tijde online iets kunnen bestellen en het bezorgd krijgen." aldus de hoogleraar. Volgens haar is het een teken van flexibilisering.

Twaalf uur

In Dit is de Dag vertelde supermarkteigenaar Arjan Konincks dat zijn supermarkt in Utrecht eerst zelfs tot twaalf uur open was. "Het was zo’n groot succes dat het te druk werd. Maar in plaats van dat de politiek keek naar de behoefte van klanten, moesten we dicht vanwege overlast voor de buurt. Nu zijn we tot tien uur open," aldus Konincks.

Hij maakt zich geen zorgen over zijn werknemers. De fulltimers werken bij hem overdag, de parttimers zouden anders in horeca werken en dan zouden ze pas om drie uur ’s nachts klaar zijn.

Met de kerstdagen is het heel handig dat hij zestien verschillende nationaliteiten bij hem heeft werken: "Joods, Turks, Marokkaans, er werkt van alles bij ons. We zijn normaal altijd één bedrijf en dan werken we met z’n allen, behalve die feestdagen en dan werken zij voor ons en wij voor hen."

Voldongen feit

Volgens hoogleraar Kitty Koelemeijer heeft juist het gedrag van klanten tot de ruimere openingstijden geleid. "Mensen zien het als een voldongen feit. We moeten er beter mee leren omgaan: beter gaan voorspellen wanneer je welke mensen nodig hebt. En er uiteraard een faire beloning er tegenover stellen."

Ster advertentie
Ster advertentie