Economie
EO

Groot, groter, grootst: nieuw cruiseschip Icon of the seas heeft zeven zwembaden

foto: Royal Caribbean Cruises
  1. Nieuwschevron right
  2. Groot, groter, grootst: nieuw cruiseschip Icon of the seas heeft zeven zwembaden

Er lijkt geen einde te komen aan de toename van de grootte van cruiseschepen. De nieuwste recordhouder, Icon of the seas, die dit weekend voor het eerst met passagiers vaart, is maar liefst 365 meter lang(!). Maar daar stopt het niet, denkt Nico van Dijk van Decruisegids.nl: "Over vijf jaar is er nog wel weer een grotere…"

Een inkijkje in de wondere wereld van cruiseschepen (25 januari 2024) - Geld of je leven

Dit weekend vaart de Icon of the seas voor het eerst met toeristen vanuit Miami de Cariben in. Aan boord ben je van alle gemakken voorzien, vertelt toerisme-expert Goof Lukken: "Het is eigenlijk een soort resort op zee", vertelt hij. Op het schip zijn maar liefst zeven zwembaden. Het geheel is opgedeeld in neigbourhoods, vertelt hij: "Je hebt eigenlijk verschillende wijken, met verschillende doelgroepen, met bijbehorende horeca."

Lukken snapt de aantrekkingskracht van de cruise wel: "Je pakt één keer je koffer uit en vanaf dat moment ben je eigenlijk constant op een resort, maar dat resort brengt je ook nog naar andere bestemmingen. In de Cariben zijn dat mooie eilanden, maar er zijn ook cruises waar de nadruk ligt op steden rond de Middellandse Zee." Aan boord zijn er de gekste dingen: Lukken weet van achtbanen en kartbanen. Het aller gekste is misschien een onderzeeboot, die wordt gebruikt op een cruise naar de Zuidpool om onder het ijs te kijken. "Zo'n cruise kost wel 25.000 euro of meer persoon, dat is echt voor de happy few."

Lukken, die oprichter is van het platform Vrijetijdskennis van de Breda University of Applied Sciences, denkt dat de diversificatie van cruises past in een groter plaatje. "Vakantie is een belangrijk onderdeel geworden van onze identiteit. Mensen gaan heel ver om unieke ervaringen te krijgen."

Milieuvervuiling

De cruisebranche heeft een slecht imago omdat de schepen erg milieuonvriendelijk zijn. Lukken en Van Dijk erkennen dit. Toch is de branche een stuk groener dan tien jaar geleden, zegt Van Dijk: "Door schonere brandstoffen en strengere regelgeving zijn er wel echt stappen gezet", stelt hij. De Icon of the seas vaart niet op stookolie, maar op LNG, vloeibaar gas. "Dat is vernieuwend", zegt Lukken.

Deze week bleek echter dat LNG weliswaar schoner is dan stookolie, maar toch een stuk minder schoon dan gehoopt: er komt veel meer methaan vrij dan gedacht. Een bijkomend probleem is echter dat veel mensen het vliegtuig pakken naar de haven waar het schip vertrekt. Lukken denkt dat mensen niet gaan stoppen met reizen, daarom pleit hij ervoor om de duurzame kant op te gaan. "De wereldbevolking groeit en een steeds groter deel gaat ook reizen. We moeten daar echt goed over nadenken."

In Nederland kan de Icon of the seas overigens alleen aanmeren in Rotterdam. In Amsterdam is de cruiseterminal niet groot genoeg, zegt Van Dijk. In Nederland hoeven we hem binnen een paar jaar echter sowieso niet te verwachten, vertelt hij, al komt hij in 2025 wel naar Europa.

Grootste cruiseschip ooit: Icon of the Seas

Geld of je leven

Geld of je leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Wil je meer Geld of je leven? Alle gesprekken over de staat van de economie vind je in onze podcast.

Klik hier om je te abonneren

Ster advertentie
Ster advertentie