Naar homepage
Cultuur & Media

'Het is vermoeiend om activist te zijn'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Het is vermoeiend om activist te zijn'

Klimaatactiviste Greta Thunberg begon een jaar geleden met haar eenzame protest bij het Zweedse parlementsgebouw. In mum van tijd bereikte ze de hele wereld met haar kritische boodschap en deze week sprak ze zelfs bij de Verenigde Naties. Stel je voor: Je bent 15 jaar en jij wilt de verbeterde versie van Greta worden, maar hoe bereik je dat? Milou Deelen en Huib Hudig geven in De Nieuws BV antwoord op die vraag.

"Heel veel mensen willen zich uitspreken, maar durven niet", vertelt journaliste Milou Deelen. Zij maakte een video over slutshaming binnen studentenverenigingen. "Ik kon mijn boosheid niet langer meer binnenhouden, ik was echt klaar met de reacties."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Passie voor je doel

De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe je zoveel mogelijk mensen meekrijgt met je boodschap, vertelt speechschrijver en coach Huib Hudig. "Je moet een hele duidelijke boodschap hebben en een doel bedenken waar je echt voor aan het strijden bent. Daarnaast is het passie-element ook heel belangrijk, waarmee je laat zien dat je het meent en dat je doorzet."

Je moet hard op de boodschap zijn en zacht op de mensen, vertelt Hudig. "Er is een bepaalde groep die je wil bewerken en je moet in je communicatie ervoor zorgen dat je iedereen meekrijgt. Bij Greta Thunberg zie je dat een oudere generatie zich niet kan vinden in haar boodschap. Als je dus iets wil veranderen, moet je aardig zijn voor je publiek."

Aan de andere kant is Milou Deelen niet bezig met haar publiek. "Ik spreek mij gewoon uit. Eigenlijk is mijn boodschap gewoon voor iedereen. Mijn filmpje was gericht tegen de jongens van het studentenkoor en ik was er totaal niet mee bezig dat de video ooit viraal kon gaan. Ik dacht gewoon 'fack jullie'."

Persoonlijke boodschap

Milou maakt haar boodschap altijd persoonlijk. "In ieder verhaal wat ik deel op social media probeer ik mezelf te gebruiken, ik merk gewoon dat dat werkt.

Huib Hudig vindt dit ook de beste manier om je boodschap over te brengen. "In alle goede speeches zit een persoonlijk element. De betere speechschrijvers lopen even met hun bewindspersoon door hun levensloop, voordat ze gaan schrijven. Door het persoonlijke aspect maak je de boodschap concreet. Je wilt mensen laten ervaren hoe belangrijk jij iets vindt, en dat kan alleen maar als je persoonlijk wordt."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie