Naar homepage
Cultuur & Media

Regisseur over het succes van 'CHANSONS': "Het is een optelsom van creativiteit"
AVROTROS

foto: BNNVARAfoto: BNNVARA
  1. Nieuwschevron right
  2. Regisseur over het succes van 'CHANSONS': "Het is een optelsom van creativiteit"

Anderhalf miljoen mensen kijken wekelijks naar het succesvolle Chansons! van Rob Kemps en Matthijs van Nieuwkerk. Man achter het succes is regisseur Dirk Jan Roeleven. "Het geheim is dat iedereen bij deze productie meedacht", zegt hij in Humberto.

Het Franse lied geniet dankzij het programma steeds meer populariteit, ziet Roeleven. "Rob Kemps doet in de laatste aflevering een oproep aan het Nederlandse volk: stem het chanson de Top 2000 in! Dus we zijn er nog lang niet vanaf, denk ik."

Persoonlijk

Roeleven twitterde over de vierde en laatste uitzending dat het 'heel ontroerend' voor hem is. "Vorige week had Matthijs een ontroerend moment op het graf van Aznavour, toen hij terugdacht aan zijn moeder en emotioneel werd. In de laatste uitzending komt Frida Boccara aan bod. Een liedje uit mijn jeugd. Mijn vader stierf zeer jong, in 1977. Bij zijn uitvaart werd dat liedje gedraaid, en dat zit ook in de uitzending."

Die persoonlijke verhalen spelen mee in het succes van het programma. Roeleven wilde dat iedereen in zijn team, tot de geluidsman en producer aan toe, meedacht. "Iedereen die meewerkt moet zich gezien en gehoord voelen. En niet bang zijn om te zeggen. Mijn hoofdtaak was om van dit hele clubje mensen een eenheid te maken, waarbij iedereen zich gehoord voelde. Dat zie ik terug in het eindresultaat."

Platenzaak

Een voorbeeld van die gezamenlijke creativiteit is een scene uit de vierde uitzending. "De plaatjes die in de serie niet uitgebreid aan bod komen, gaan Rob en Matthijs dan in een lokale platenzaak laten horen. Dat idee is pas aan het eind, in Parijs, bedacht."

Humberto

Elke vrijdag luister je tussen 14.00 en 16.00 uur naar Humberto Tan op NPO Radio 1. Met zijn programma Humberto luidt hij het weekend in en gaat hij op zoek naar de diepere lagen bij het nieuws. Natuurlijk is er ook aandacht voor muziek, sport en cultuur.

Ster advertentie
Ster advertentie