Cultuur & Media

Recensie: 'De wereld volgens Gijp'

1. Nieuwschevron right
  2. Recensie: 'De wereld volgens Gijp'

Jeroen Vullings werkt voor Vrij Nederland, als redacteur en literair criticus. Eerder werkte Jeroen onder meer voor de Belgische krant De Standaard, de NPS en de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam. Hij studeerde Neerlandistiek aan de Universiteit van Amsterdam en publiceerde de essaybundel ‘Meegelokt naar een drassig veldje. Literatuur in verandering’. Momenteel is Jeroen bezig met de biografie van H.J.A. Hofland. De volgende boeken heeft hij besproken.

De wereld volgens Gijp, Michiel van Egmond

Overal gaapt het hoofd van oud-voetballer en de gierende mediapersoonlijkheid René van der Gijp je aan. Vanuit het niets kwam De wereld volgens GIJP, het noodzakelijke vervolg op GIJP op de eerste plaats van de bestsellerlijst binnen. Vullings analyseerde hoe dit boek geschreven is, hoe het zich verhoudt tot een klassieke biografie, en wat de ingrediënten zijn voor zo’n bestseller.

Herman Brusselmans, de fouten

Het idee is onweerstaanbaar. Vlak voor de verschijning van HB, een biografie over de jeugdjaren van Herman Brusselmans, geschreven door een neerlandicus, krijgt de schrijver het manuscript in handen. Hij schrikt zich een hoedje. Het ding staat vol fouten en daarom legt hij uit hoe het wèl zat in zijn ongelukkige jonge jaren.

De waarheid zoeken is zinloos in Brusselmans’ werk, beweert Vullings. Deze nieuwe roman, De fouten geheten, is natuurlijk ook weer onzinnig. Maar achter die ongein huist iets dat de kwinkslag doet verkillen…

Ian McEwan, Nutshell

Hoe gek mogen we het verwachten? De roman waarmee Jeroen Vullings aankomt, Nutshell door de Engelse schrijver Ian McEwan, heeft een hoofdpersoon die een embryo is. Acht en een halve maand oud popelt deze foetus om de baarmoeder te verlaten. Deze vroegwijze, hoogintelligente babbelkous heeft overal gekruide meningen over en ook maakt hij mee hoe zijn moeder zijn vader bedriegt en hoe er een moord wordt beraamd… De ongeborene is niemand minder dan Hamlet, aldus Vullings.

Ster advertentie
Ster advertentie