Cultuur & Media

De erfenis van The Ramones

BNNVARA
foto: ccfoto: cc
  1. Nieuwschevron right
  2. De erfenis van The Ramones

Deze week verschijnt het stripboek One, Two, Three, Four, de getekende biografie van de Amerikaanse punkband The Ramones. Daarnaast was 5 juni de sterfdag van Dee Dee Ramone, bassist en belangrijkste tekstschrijver van het illustere viertal uit Queens, New York. In De Nieuws BV spraken popmuzikant Marco Roelofs (Stavast, De Heideroosjes) en Edwin van Andel (programmeur pop, jazz en wereldmuziek bij het Concertgebouw) over de betekenis van The Ramones en de liefde die zij allebei koesteren voor de muziek van Joey, Johnny, Dee Dee en Tommy (later Marky) Ramone.

Volgens Roelofs en Van Andel hebben The Ramones ontegenzeggelijk veel invloed gehad op de generatie muzikanten die na hen kwam. Van Andel noemt de garagerock als voorbeeld, en "je hoort het terug ook in bandjes als the White Stripes, en zelfs heavy metalbands als Metallica hebben nummers van The Ramones gecovered." Volgens Roelofs is iedere muzikant die distortion gebruikt schatplichtig aan The Ramones.

Hieronder een piepkleine selectie van Ramones-covers:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Metallica speelde We're a happy family, het nummer waarover Roelofs in de uitzending opmerkte dat het typerend is voor de licht cynische teksten van The Ramones.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bono was een fanatiek Ramones-fan, getuige ook deze versie van Beat on the Brat.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De Heideroosjes. Behoeft geen verdere introductie.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een heel andere versie van I wanna be sedated is die van Nouvelle Vague.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

The Huntingtons vormen eigenlijk een kopie van The Ramones, wat vreemd is omdat eerstgenoemde band zich uitdrukkelijk presenteert als vertegenwoordiger van de zogenaamde "christian punk". Hier spelen ze Bonzo goes to Bitburg, een van de weinige expliciet politieke songs van The Ramones, geschreven naar aanleiding van het omstreden bezoek van president Reagan aan de Duitse oorlogsbegraafplaats in Bitburg in 1985.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Tot slot Lisa Marie Presley. Is er een beter bewijs voor de stelling dat The Ramones rock-n-roll maken dan dit eerbewijs door de dochter van The King zelf? Here Today, Gone tomorrow.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Facebook en Twitter

Ster advertentie
Ster advertentie