Naar homepage
Cultuur & Media

Uitspraken die Baudet plaatst zonder context zijn 'heel gevaarlijk'
KRO-NCRV

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Uitspraken die Baudet plaatst zonder context zijn 'heel gevaarlijk'

Politici selecteren losse uitspraken van hun mediaoptredens en plaatsen deze door op hun eigen kanalen. Maar wat gebeurt er met deze uitspraken als je het zonder context plaatst? "Dat is heel gevaarlijk", zegt politiek commentator Kees Boonman in Spraakmakers.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Chef digitaal bij het AD Jaap van Zessen haalt een uitspraak aan die Baudet deed aan tafel bij Jinek. "Hij ging rechtzitten en zei: jullie zeggen dat ik een racist ben, maar dat ben ik niet."

Die quote wordt door Forum voor Democratie uitgekozen en op hun Twitter gezet. Volgens Van Zessen wekt dat ten onterecht de indruk dat hij doorEva Jineken zijn tafelgenoten voor racist werd uitgemaakt. Forum voorziet het fragment van eigen context, maar de context van het echte interview ontbreekt. "Als je Jinek niet hebt gezien en je volgt dat account, dan denk je dat hij voor racist wordt uitgemaakt", zegt van Zessen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Desinformatie

Dit is een goed voorbeeld van desinformatie, zegt Boonman. "Omdat hier iets gesuggereerd wordt terwijl het uit de feitelijke, actuele situatie is geknipt."

Volgens Van Zessen is dit principe niet nieuw en niet uniek voor de politiek. "Als Ajax een goal scoort dan wordt ook de goal eruit geknipt." Politici maken hier graag gebruik van en in het huidige medialandschap moet alles korter en sneller, stelt Van Zessen.

Kees Boonman ziet wel dat het vaker voorkomt en politici steeds verder aan. Zo moest Kamervoorzitter Arib al eens ingrijpen omdat spreektijd in het parlement enkel gebruikt werd voor een filmpje op sociale media.

Techbedrijven

Techbedrijven zoals Twitter en Facebook faciliteren op deze manier het verspreiden van desinformatie en de beloofde actie om daar iets tegen te doen blijft uit. Begin dit jaar plaatste Facebook, dat ook eigenaar is van Instagram, advertenties in alle dagbladen waarin ze schreven hard op te zullen treden tegen desinformatie van politici.

Toch is daar volgens Van Zessen weinig mee gebeurd, terwijl de techbedrijven veel meer kunnen doen. "Met de verkiezingen woensdag in zicht is er onderaan de streep maar één tweet van Baudet als misleidend gemarkeerd. Dat is de hele oogst."

Blijf op de hoogte van de verkiezingen

Bij NPO Radio 1 volg je alles rondom de Tweede Kamerverkiezingen. De belangrijkste verhalen en het laatste verkiezingsnieuws leest je hier. (Tip: met de NPO Radio 1-app ben je nóg sneller op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.)

Ster advertentie
Ster advertentie