Cultuur & Media
BNNVARA

Waarom Spotify Wrapped ieder jaar weer een hype is

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom Spotify Wrapped ieder jaar weer een hype is

Of het nu gaat om sportstatistieken of om hoe lang je hebt geslapen: mensen zijn dol op lijstjes die inzicht geven in hun gedrag. Spotify speelt daar slim op in met Spotify Wrapped, het overzicht waarin gebruikers kunnen zien welke muziek ze het afgelopen jaar vooral hebben geluisterd. "Mensen vinden het ontzettend leuk om hun luistergedrag van het afgelopen jaar terug te zien", zegt muzieksocioloog Julian Schaap van de Erasmus Universiteit Rotterdam in De Nieuws BV.

Video niet beschikbaar

De editie van 2025 wordt naar verwachting deze week gepubliceerd, al houdt de muziekstreamingdienst de exacte datum zorgvuldig geheim. Volgens Schaap schuilt de aantrekkingskracht van Wrapped juist in het zelfinzicht dat het biedt. "Je ontdekt soms patronen die je zelf niet had opgemerkt, bijvoorbeeld dat je in een bepaalde periode andere muziek luisterde, of dat je stemming veranderde", zegt de muzieksocioloog.

Cultureel cv

Volgens Schaap speelt ook ijdelheid naast nieuwsgierigheid een centrale rol. "Gebruikers delen de lijstjes massaal online; het is een manier om te laten zien dat je een bijzonder goede muzieksmaak hebt. Een soort cultureel cv." Voor het platform is Wrapped een ware marketingdroom: gratis reclame, gemaakt en gedeeld door de gebruikers zelf. Dat verklaart de jaarlijkse stroom aan memes die weken voor de publicatie het internet overgaan. Iedereen lijkt benieuwd of ze dit jaar weer in de top één procent van Taylor Swift-luisteraars vallen, of juist trots kunnen melden dat ze luisteren naar een obscure rockband.

Een soort liftmuziek

Maar achter de lichtheid schuilt ook kritiek. Vorig jaar vonden veel mensen het overzicht teleurstellend, omdat creatieve data-elementen waren verdwenen door ontslagen bij Spotify. “Je ziet dat Spotify langzaam verandert in een soort audioplatform in plaats van een echt muziekplatform", zegt de muzieksocioloog. "Ze pushen luisteraars richting een soort liftmuziek, eigenlijk meer muzak. Dat is een vrij moedwillige keuze." Schaap denkt dan ook niet dat het platform dit jaar zal inzetten op het terugbrengen van de creatieve elementen in het overzicht. “Voor veel gebruikers is Wrapped vooral een overzicht van hun favoriete artiesten en luisterminuten; dát is wat ze het meest interesseert."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, TikTok en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie