Naar homepage
Cultuur & Media

Hermans doet oproep met film: denk na over kunstmatige intelligentie nu we er nog invloed op hebben
NTR

foto: Stephan Vanfleteren
  1. Nieuwschevron right
  2. Hermans doet oproep met film: denk na over kunstmatige intelligentie nu we er nog invloed op hebben

Servé Hermans, artistiek leider van Toneelgroep Maastricht, regisseerde zijn eerste speelfilm: (R)Evolutie. Het schetst een dystopisch beeld van Limburg in 2040; artificiële intelligentie heeft alle toeval uit het leven gebannen en klimaatvluchtelingen zoeken hun heil in het Zuiden van het land. "Ik wil mensen die de film een onaantrekkelijk toekomstvisioen vinden, motiveren met anderen te praten over het onderwerp", legt de regisseur uit in Kunststof.

Servé Hermans, regisseur & artistiek directeur Toneelgroep Maastricht

Wat willen we worden als mens?

“Toen ik de tekst van (R)Evolutie voor het eerst las kreeg ik buikpijn. Tegelijkertijd moest ik verzot hard lachen”, vertelt Hermans. “Het gaat over mensen die balans proberen te vinden in een wereld die meer en meer onder invloed staat van artificiële intelligentie. Het leuke aan deze film is dat het een oproep is. ‘Verhoud je niet tot artificiële intelligentie op het moment dat het je wordt opgedrongen, maar denk erover na als je nog invloed op de wereld kunt hebben!’

De voice-over in de film zegt: ‘wees niet zo bang voor de toekomst. Stel jezelf niet als een slachtoffer op, maar vraag je af: wat willen we worden als mens? Houd de regie over AI, fantaseer erover.’ Hermans: “Ik had er behoefte aan om een stichtelijk woord aan de film toe te voegen. Ik wil mensen die de film een onaantrekkelijk toekomstvisioen vinden, motiveren met anderen te praten over het onderwerp. Ook in het theater wil ik regie houden over waar mensen het als eerste samen over kunnen hebben na een voorstelling.”

Van acteur tot regisseur

Hermans begon zijn carrière op het toneel. “Ik wist op mijn vijftiende al dat ik naar de toneelacademie wilde. De kern van mijn acteurschap is begonnen bij Sinterklaas. Uit karton maakte ik een mijter en mijn moeder maakte een baard van watten. Een plastic stok was de staf. Ik ging in het raam staan zwaaien naar de voorbij rijdende auto’s. Mensen toeterden en zwaaiden vrolijk terug. Dat was een moment waarop ik het toneel ontdekte.”

Rond zijn dertigste realiseerde Hermans dat hij wilde regisseren. “Ik speelde in het gezelschap van Johan Simons in Gent, maar ik wilde doen wat Johan deed. De baas van de familie zijn. Ik vond het nogal aanmatigend om tegen de beste regisseur van Europa te zeggen dat ik zijn rol ambieerde.” Hij biechtte zijn droom op en Simons gaf hem de kans om zijn eigen voorstellingen te regisseren.

Toneelgroep Maastricht

Uiteindelijk ging Hermans terug naar zijn geboortegrond Maastricht om samen met Michel Sluysmans de artistieke leiding van Toneelgroep Maastricht op zich te nemen. “Het was een nederlaag en een overwinning tegelijkertijd om terug te gaan, maar uiteindelijk kan ik voor een toneelgezelschap in Maastricht meer betekenen dan in Arnhem of Amsterdam. Als regisseur kan ik nu mijn eigen creativiteit gebruiken en hoef ik niet de midlifecrisis van een ander uit te zweten.”

Kunststof

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:30 en 20:30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie