Making an Opera: de wereldpremière die nooit kwam
- Nieuws
- Making an Opera: de wereldpremière die nooit kwam
Anderhalf jaar lang volgde radiomaker Stef Visjager de Nationale Opera tijdens het maken van de opera Ritratto. Vlak voor de première gaan de coronamaatregelen in, hetgeen zorgt voor een dramatisch slot. In Kunststof vertelt ze over haar podcast Making an Opera (NTR).
Video niet beschikbaar
Donderdag 12 maart
Anderhalf jaar volgde Visjager een groep van zeven zangers en een compleet artistiek team bij de Nationale Opera die een wereldpremière gingen neerzetten op vrijdag 13 maart 2020. Donderdag 12 maart was de persconferentie waarin Rutte zei dat de sportvelden, horeca en theaters dicht moesten.
"We zouden die avond de generale repetitie hebben met publiek: de première voor familie en vrienden. Alles werd onduidelijk, niemand wist of we nog gingen spelen die avond. Ik zeg ook 'we', dat merk ik iedere keer. Ik voelde me zeer verbonden."
Met de teen op de startlijn
Daar begint de laatste akte van de podcast mee. "Eigenlijk is dat de twee uur voor ze op moesten. We gingen maar proberen te bedenken wat er zou gaan gebeuren. Is er morgen nog een première? Het was zo onwerkelijk."
"Al die adrenaline heeft zich opgebouwd. Ze staan met hun teen op de startlijn, en willen weg, maar ze mogen niet. Al die adrenaline blijft."
De generale repetitie werd uiteindelijk de enige opvoering van de opera. "Ik heb met kippenvel zitten kijken, omdat de werkelijkheid van de opera compleet samenviel met de werkelijkheid, met corona. Wat voelde als een oorlog buiten en wij zaten met elkaar op dat feest."
Terug naar het begin van corona
De podcast maakt voelbaar hoe eigenlijk iedereen in Nederland reageerde aan het begin corona-uitbraak. Ongeloof en gevoelens dat het zal meevallen, grappen zelfs. We konden het niet geloven. "We worden eraan herinnerd dat we toen nog van niets wisten", legt Visjager uit.
Huilen is heel slecht voor de stem
"Die avond van de generale repetitie zijn ze ook nog aan het lachen. Dat heeft ermee te maken dat niemand zich kan voorstellen wat er staat te gebeuren. Dat al hun optredens voor het hele jaar geannuleerd worden, dat voor de zanger die in de startblokken staat alles weg is.
Maar ook: huilen is heel slecht voor je stem. Ze houden er de hele tijd nog rekening mee dat ze nog moeten. Ze kunnen dus niet gaan huilen en jammeren. Huilen is heel slecht voor de stem: er gaat iets klem en dan kun je een paar uur na het huilen niet zingen."