Naar homepage
Cultuur & Media

Marijn Frank: 'Documentaires maken is niet super leuk'
NTR

foto: Marijn Frankfoto: Marijn Frank
  1. Nieuwschevron right
  2. Marijn Frank: 'Documentaires maken is niet super leuk'

"Als je iets persoonlijks maakt, is het wel belangrijk dat het universeel is", vertelt programma- en documentairemaker Marijn Frank in Kunststof. "Ik wil wel dat mensen die het kijken er iets aan hebben. Van persoonlijk naar universeel, dat is best wel een dunne lijn. Het is best moeilijk om een goede balans te vinden, dat is de worsteling in de montage."

Marijn Frank in Kunststof

Marijn Frank is een presentator en televisieprogrammamaker. Ze is al een jaren een vast gezicht in het programma de Keuringsdienst van Waarde. Naast het presentaren maakt ze documentaires. Het begon met haar afstudeerfilm Pappa is weg en ik wilde nog wat vragen in 2007. Daarna volgden de jeugddocumentaire Bente's Stem, en later Vleesverlangen en Slagershart.

Ook nu loopt er een filmproject. Overgave, is de tijdelijke titel van de film over haar in 2018 overleden vriendin psychologe Annemarie Eigenhuis. Marijn: "Ik wist wel al vanaf het moment dat ze ziek was dat ik er iets mee wilde. En Annemarie vond het heel belangrijk voor haar dochter. Het is wel echt iets dat we samen graag wilden. Ik heb destijds heel veel gedraaid, niet wetende wat voor film het ging worden."

's Nachts wakker liggen

"Het maken is voor mij zo'n intens heftig proces", vertelt Marijn over de totstandkoming van een documentaire. "Ik lig er de hele tijd wakker van. Het geeft zoveel stress. Het is vooral in de montage. Dat is toch het moment van de waarheid: gaat dit een goede film worden of niet. Daar lig ik vooral wakker van."

Het is iets existentieels. "Kan ik het wel? Dan zit ik het te doen en denk ik, dit wordt helemaal niets. Alsof de grond onder je voeten wegzakt. Het is die zin niet super leuk, om documentaires te maken. Het moet af en toe wel, en het geeft ook heel veel. Het is heel dankbaar dat je met grote levensvragen of kwesties op die manier aan de slag mag gaan. Dat vind ik te gek. Maar door het proces heen gaan is zo heftig, spannend en pijnlijk."

Door de basis van het programma de Keuringsdienst van waarde is het niet altijd nodig daar nog projecten bij te doen. Het is zo'n lange weg een documentaire, je moet echt gemotiveerd zijn."

'Zonder haar had ik na de filmacademie nooit meer iets had gemaakt'

Regisseur Suzanne Raes, van wie recent de documentaire over Jochem Meyer Nog eentje dan uitkwam, heeft als coach naar Marijns eigen zeggen een grote rol gespeeld: "Ik denk dat ik zonder haar na de filmacademie nooit meer iets had gemaakt.

Ze spoort mij aan, ze zegt: ga jij weer eens iets maken. Ze komt altijd kijken bij montages en ik bel veel met haar. Dat is echt een cadeau. Het is een hele waardevolle relatie. Ik heb veel respect voor haar, dus alles wat zij zegt komt ook echt binnen. Ze is én heel lief én professioneel heel goed."

"De editor is van essentieel levensbelang" voegt ze eraan toe. "De editor maakt gewoon voor een heel groot deel je film. Verder is het lijden en doorzetten. Op een nacht ga je wel weer slapen, dan is het af."

Kunststof Radio

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19.30 en 20.30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie