Naar homepage
Cultuur & Media

Constant Meijers: 'In de jaren zeventig stond je overal vooraan, nu sta je als geluk hebt achteraan'
VPRO

foto: Veenhoven Amsterdamfoto: Veenhoven Amsterdam
  1. Nieuwschevron right
  2. Constant Meijers: 'In de jaren zeventig stond je overal vooraan, nu sta je als geluk hebt achteraan'

Constant Meijers begon zijn carrière als popjournalist in de hoogtijdagen van de popjournalistiek. Hij schreef voor toonaangevende tijdschriften als Aloha en Oor. In de jaren zeventig bestonden er nog geen sociale media. Artiesten waren afhankelijk van tijdschriften: ''Ze hadden je nodig'', vertelt hij in Nooit Meer Slapen.

Meteen luisteren: Constant Meijers in Nooit Meer Slapen

Een verveelde Mick Jagger

In die tijd was het voor popjournalisten vrij gemakkelijk om contacten te sluiten met grote acts: ''Nederland was een soort testmarkt voor Engelse en Amerikaanse bands. Als je hier een publiek aan je kon binden dan zou het in een veel groter land waarschijnlijk ook lukken.''

Een ander voordeel van zijn tijd was dat niemand de moeite nam zijn stukken te vertalen. Daardoor kon hij vrijelijk alles opschrijven. Meijers volgde een tijd lang The Eagles en maakte lange reportages over hen. Een paar jaar geleden nodigde Don Henley hem backstage uit en stelde hem aan mensen voor: ''This is Constant he has always been good for us. Maar dan denk ik, je hebt mijn verhalen nooit gelezen.''

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Lang niet alle grote sterren waren leuk of gezellig. Mick Jagger gedroeg zich als een verveeld en verwend kind en Freddy Mercury wilde pas praten, nadat Meijers een drugs-verkopende oud-studiegenoot op zijn gammele fiets naar het hotel had laten komen.

Losbandige tieners

Meijers studeerde sociologie, en hij vertelt hoe rock ’n roll begon als een beweging van dwarse jongeren tegen het establishment. Pas veel later mondde het uit in een miljoenenbusiness. Het was de eerste vrijetijdsbesteding van jongeren zonder volwassenen. Voor die tijd waren er in de jeugdbeweging altijd begeleiders bij. Die nieuwe losbandigheid vond men problematisch. De film Rock Around The Clock introduceerde rock ‘n roll in Europa, maar werd in meerdere steden verboden of hij werd zonder geluid vertoond: ''Die muziek werd als gevaarlijk beschouwd!''

Die alarmerende autonomie kwam op met verschillende technische veranderingen: ''Toen de bromfiets en de transistorradio kwam, was er een enorme bezorgdheid dat de jeugd niet in het gareel bleef, want die kon zelfstandig besluiten om van het ene dorp naar het andere te gaan. Er was angst voor lawaai in de openbare ruimte door mensen met een minder goede opleiding. Dat hangt allemaal samen met de ontwikkeling van de rock ’n roll.''

Alles van Nooit Meer Slapen terugluisteren?

Terugluisteren kan via jouw favoriete podcast-app, of in NPO Luister. Nooit Meer Slapen is hét cultuurprogramma van de VPRO. Elke maandag- tot en met vrijdagnacht tussen 00.00 en 01.00 uur hoor je een diepgravend gesprek over cultuur, literatuur, film, muziek, theater of kunst.

Ster advertentie
Ster advertentie