Buitenland

Het vluchten naar en door Europa is dodelijker geworden

BNNVARA
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Het vluchten naar en door Europa is dodelijker geworden

Het vluchten naar en door Europa is gevaarlijker geworden. Sinds 2021 zijn meer dan 5.000 mensen omgekomen. Vorig jaar was zelfs het dodelijkste jaar op de Middellandse Zee. Daar kwamen meer dan 3.000 vluchtelingen om. Dat is het hoogste aantal sinds 2016, blijkt uit cijfers van de aan de Verenigde Naties gelieerde Internationale Organisatie voor Migratie (IOM). Tineke Ceelen van Stichting Vluchteling vertelt over de stijging en wat we er tegen zouden kunnen doen in De Nieuws BV.

Aantal slachtoffers stijgt

De stijging van het aantal slachtoffers heeft volgens Ceelen een drietal verklaringen. Zo is de coronapandemie er een van. In 2020 probeerden niet veel mensen Europa te bereiken vanwege corona. "Nu de wereld weer 'normaler' is, stijgt het aantal weer", aldus Ceelen.

De tweede reden is dat de situatie in landen waar vluchtelingen vandaan komen er de afgelopen jaren niet beter op is geworden. Tenslotte rekent Ceelen Europa aan dat deze het ingewikkeld heeft gemaakt om de Europese grenzen te bereiken. "Hierdoor nemen mensen steeds gevaarlijkere routes", aldus Ceelen.

Wegkijken

Zo noemt Ceelen als voorbeeld Frontex. Deze organisatie is een Europees grensagentschap dat de grenzen moet bewaken, waarbij mensenrechten gerespecteerd dienen te worden. Dit gebeurt volgens Ceelen niet. "Frontex kijkt actief weg bij pushbacks tussen Griekenland en Turkije. Ook doen ze niks aan Polen dat een groot hek gebouwd heeft op de grens met Wit-Rusland."

Deze zogenaamde pushbacks (het letterlijk terugduwen of tegenhouden van vluchtelingen) zijn illegaal. Volgens Ceelen is Europa hierdoor medeverantwoordelijk voor de slachtoffers die verdrinken op de Middellandse Zee.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Onderschatting

De cijfers die Internationale Organisatie voor Migratie bekend heeft gemaakt, zijn volgens Ceelen minimaal. "Het werkelijke aantal slachtoffers is waarschijnlijk veel hoger." Ceelen legt uit dat als er nu geen hard bewijs is van een vergane boot en het aantal passagiers, dan worden deze niet meegeteld.

Veilige routes

Volgens Ceelen kunnen de slachtoffers teruggedrongen worden met een aantal aanpassingen. Zo wil ze de pushbacks per direct een halt toe roepen. "Het is illegaal en tegen de mensenrechten." Ook pleit Ceelen voor betere reddingsoperaties op zee. "Nu worden hulpdiensten ontmoedigd en gecriminaliseerd en in Griekenland is het zelfs strafbaar." Tenslotte wil Ceelen veiligere en legale routes naar Europa. "We hebben de keuze: of we laten mensen sterven aan de grenzen van Europa, of we zorgen ervoor dat het niet meer gebeurt."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie