Centrale eindexamen gaat niet door: tijd om het af te schaffen?
- Nieuws
- Centrale eindexamen gaat niet door: tijd om het af te schaffen?
Het centrale eindexamen gaat dit jaar niet door. Is dit het moment om voorgoed het eindexamen af te schaffen? In De Nieuws BV zegt schoolleider Stephan Haukes van wel. Op school zijn volgens hem meer dingen belangrijk dan alleen het testen van cognitie: "Het is een oefenplaats voor het leven."
Video niet beschikbaar
Volgens Stephan Haukes, schoolleider op het Montessori college in Nijmegen, is het eindexamen (CSE) zoals we het nu kennen 'een soort kunstje': "Het doet geen recht aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Ik denk dat scholen heel goed weten wat de eindtermen zijn van ons onderwijs en de kinderen er goed op voorbereiden. En daar hoeft dan niet nog eens een keertje een centraal eindexamen voor plaats te vinden."
Meer belangrijk dan toetsen cognitie
De manier waarop het nu gaat - namelijk, alleen de focus op het schoolexamen (SE) - doet meer recht toe aan de ontwikkeling van de leerlingen, denkt Haukes: "Er is op school veel meer belangrijk dan cognitie toetsen, wat het eindexamen doet." Haukes noemt als voorbeeld de sociale, creatieve en de emotionele ontwikkeling van kinderen: "Ik vind dat school een oefenplaats voor het leven moet zijn en dat is veel meer dan alleen kennis opdoen."
'Het werkt prima'
Ton van Haperen, leraar op het Rythovius college in Eersel, is het niet met hem eens: "Het eindexamen is een moment waarop je de kennis van bepaalde vakken toetst. Dit doen we al 75 jaar op deze manier en dat werkt prima."
Volgens hem is het voordeel van het centraal eindexamen dat je een bepaalde kwaliteit kan garanderen. "Daarnaast vind ik het ongepast om het hier nu over te hebben. Er is op dit moment veel bewegelijkheid in de samenleving, iedereen is aan het rondrennen. Het lijkt mij verstandig om eerst de scholen maar eens weer open te krijgen", aldus Van Haperen.
Vervolgopleidingen
Verder vertelt hij dat het centraal schriftelijk examen (CSE) in Nederland verbonden is aan de grondwet. De overheid stelt zich garant voor de kwaliteit van het onderwijs. "Afschaffen kan, maar dan zal het vervolgonderwijs toelatingseisen gaan stellen. Dit is in het buitenland ook gebruikelijk", zegt van Haperen.
Volgens Haukes moeten vervolgopleidingen meer vertrouwen hebben in de schoolexamens (SE). Tijdens die examens wordt er al rekening gehouden met de eindtermen waarvan vervolgopleidingen verwachten dat de leerlingen daaraan voldoen. "Mijn idee is dat de leerlingen een portfolio maken en dat vervolgopleidingen hiernaar kijken", zegt Haukes. "Tijdens een intake kunnen de vervolgopleidingen hierover praten met de leerlingen."