Binnenland
MAX

Online reviews vaak 'ontransparant en onrechtvaardig': 'Geef elkaar gewoon advies'

foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Online reviews vaak 'ontransparant en onrechtvaardig': 'Geef elkaar gewoon advies'

Op vrijwel ieder online-platform kun je tegenwoordig gemakkelijk een recensie geven. Moeten we onze obsessie met het beoordelen van alles en iedereen heroverwegen? Journalist en schrijver Alex van der Hulst deed er onderzoek naar en vindt van wel. Hij vertelt samen met restauranteigenaar Bas van Heezik waarom het afgelopen moet zijn met deze hapsnap-reviews.

Video niet beschikbaar

Onrechtvaardig en op de man

Bas van Heezik is eigenaar van Eetcafé De Baron in Utrecht en kreeg al vaak te maken met vervelende recensies: "We hebben het redelijk veel meegemaakt. Op allerlei manieren en in verschillende vormen." Hij besloot er op een ongezouten manier mee af te rekenen: "Voornamelijk omdat ik vind dat het heel onrechtvaardig is dat mensen voornamelijk ook anoniem en zonder enige gedachte erachter, maar met een gestrekt been ergens een review achterlaten en het heel erg op de man spelen. Dus in dit geval bij ons vaak rechtstreeks op het personeel. Dat vond ik niet rechtvaardig, dus daar ben ik voor opgekomen."

Ook Van der Hulst is klaar met de recensies. "De druppel was eigenlijk een vier sterren review die ik achtergelaten had op verzoek van een klusser. Hij was er daarna helemaal niet blij mee, want hij wilde er vijf. 4 van de 5 sterren is toch zeker wel een 8, en daar was ik zelf altijd wel tevreden mee op school."

Recensie zonder er te zijn geweest

De frustratie bij Van Heezik zit 'm vooral in het kunnen schrijven van een review, zonder dat ze er daadwerkelijk zijn geweest: "Dat gebeurt steeds vaker. Dat je gewoon anoniem iets kan vinden, zonder dat je bijvoorbeeld een boek hebt gelezen en dat je er iets over gaat schrijven." Als er kritiek is op zijn restaurant, mag dat gewoon opgeschreven worden vindt hij: "Nog beter zou zijn als het direct gezegd wordt, want dan kun je er nog iets tegen doen. Dus als jij bijvoorbeeld een biefstuk eet en die is niet goed, of hij is niet goed gebakken, of we hebben iets verkeerd gedaan, dan is het ook zeker aan ons om die fout te herstellen. Als je het dan toch met tegenzin opeet, en dan 2 uur later thuis een recensie schrijft, wat bereik je er dan nog mee?"

Online-platforms de boosdoener

Hoe is het zo ver gekomen? Dat onderzocht Van der Hulst: "Het komt vooral door de online-platforms, zoals Werkspot, Uber, Marktplaats, Vinted, Airbnb. Die verkopen eigenlijk helemaal niks. Die bieden alleen het platform aan en daar verdienen ze geld mee. Zij willen natuurlijk dat mensen betrouwbaar zijn die dat platform gebruiken. Dus het liefst hebben ze dat iedereen zoveel mogelijk sterren heeft, want dan komen de gebruikers ook wel."

Hij benoemt nog een nadeel: "Het wordt soms ook gebruikt om de concurrent zwart te maken als die als die mogelijkheid er is op zo'n platform. Het is gewoon heel ontransparant: wie geeft nou een oordeel, waarom, en waar komt het vandaan? En wat is het contact geweest?"

Oplossing

De oplossing volgens Alex is radicaal: "Gewoon ermee stoppen. Je bent voor die platforms aan het werk. Als je elkaar gewoon adviseert, of aan elkaar vraagt: "Heb je nog een tip?" En daarnaast zijn er keurmerken die hartstikke goed werken natuurlijk."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie