'Het is alsof je je eigen trouwfoto verscheurt'
- Nieuws
- 'Het is alsof je je eigen trouwfoto verscheurt'
[EO] 'Geloven in delen' heet de reclamecampagne van Kerk in Actie waarbij Jezus, groot afgebeeld, in stukken wordt gescheurd. Sinds Pasen zijn de spotjes op prime-time te zien op tv, en ze leiden tot veel commotie. Is zoiets wel passend in een tijd dat bijvoorbeeld IS christenen vervolgt en christelijke symbolen vernielt?
Het is alsof je je eigen trouwfoto verscheurt
Trouwfoto
Mariska Orban van het Katholiek Nieuwsblad vindt van niet. "Wat moeten mensen die naar ons land zijn gevlucht wel niet denken als ze de tv aan zetten en zien dat Jezus verscheurd wordt? Het is alsof je je eigen trouwfoto verscheurt! Die foto staat symbool voor iets. Wij katholieken delen iedere week op zondag het brood. Dan is ieder stukje heel Jezus. We gaan niet Jezus door midden scheuren en zeker niet in de goede week voor Pasen."
Bloei
René de Reuver, scriba van de PKN, is het daar niet mee eens. "Het maakt juist visueel waar de kerk eigenlijk van leeft. Ik herken de verbijstering van mevrouw Orban, maar dat past ook juist bij Goede Vrijdag, de dag waarop Jezus werd verraden door zijn eigen mensen. Hij heeft zijn leven gegeven. In de spotjes wordt hij verscheurd door zijn eigen mensen, maar na het verscheuren worden de snippers uitgestrooid en komen ze weer tot bloei, dat is ook de boodschap van Jezus.’
Bekijk het reclamespotje en oordeel zelf:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Luister het hele gesprek met Mariska Orban en René de Reuver terug:
Video niet beschikbaar