Transdev: Nadenken over versoepeling 1,5 meter in ov
- Nieuws
- Transdev: Nadenken over versoepeling 1,5 meter in ov
Anderhalve meter afstand houden in het ov is niet mogelijk als er weer meer passagiers komen nadat coronamaatregelen langzaam worden losgelaten, denkt Pier Eringa. Dus moet er worden nagedacht over versoepeling van die anderhalve meter voor trein, bus en metro. Dat zegt de directeur van vervoersbedrijf Transdev in Spraakmakers.
Géén oplossingen
"Hele hoge mensen in Den Haag" doen een beroep op Eringa om na te denken over creatieve oplossingen voor het ov, maar die zijn er niet. Ook in het buitenland is nog geen goede oplossing gevonden. "Andere landen kiezen soms voor mondkapjes, maar Nederland is niet zo monkapjesvriendelijk tot nu toe."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Politieagent spelen
Daardoor zit het ov in Nederland vast aan de anderhalvemetergrens. Een bus die normaal 50 mensen vervoert, kan daardoor slechts 10 mensen vervoeren. Genoeg bussen en chauffeurs om iedereen op die manier te vervoeren, zijn er niet.
Als de anderhalve meter wordt vastgehouden en er komen meer reizigers, dan kan niet iedereen mee. "Als er 10 mensen bij de bushalte staan en er zitten er al 5 in de bus, moet de buschauffeur dan politieagent zijn?"
'Teugels laten vieren'
Eringa stelt de veiligheid voorop, maar "misschien moeten we nadenken of die anderhalve meter in beton zit, of dat er situaties en gevallen denkbaar zijn dat we niet strak aan die 1,5 meter zitten." Hij sluit zich aan bij voorzitter van de branchevereniging Openbaar Vervoer Nederland Pedro Peters, die eerder al aangaf dat er richtlijnen moeten komen.
De risicogroepen moeten vooral niet met het ov, benadrukt Eringa, en "misschien moeten we de teugels iets laten vieren". Een risicovrije samenleving bestaat volgens hem niet. "We moeten de balans vinden tussen wat medisch kan, wat in de samenleving haalbaar is en wat economisch haalbaar is."
'Overheid moet portemonnee trekken'
Ov-bedrijven maken een marginale winst, zegt Eringa. Tegelijkertijd wil men dat het ov in Nederland schoner wordt met bussen die elektrisch of op waterstof rijden. Ook is het openbaar vervoer essentieel voor de mobiliteit en dus voor Nederland, denkt Eringa.
"Als we goed ov willen, bussen en treinen zonder uitstoot, en Nederland economisch gezond willen houden, dat staat daar tegenover dat de overheid de portemonnee trekt."
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.