Binnenland
NOS

Zorgen om windparken op zee: 'Ruimte om te manoeuvreren wordt steeds kleiner'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Zorgen om windparken op zee: 'Ruimte om te manoeuvreren wordt steeds kleiner'

Het schip dat gisteren door de storm op drift raakte bij de kust van IJmuiden, botste na een aanvaring met een ander schip tegen een platform in aanbouw voor een windmolenpark. Visser en voorzitter van vissersactiegroep EMK Dirk Kraak maakt zich zorgen, omdat het steeds voller wordt in dit gebied dichtbij de kust.

Vissers maken zich zorgen over windparken: 'Ruimte om te manoeuvreren wordt steeds kleiner'

“Ons deel van de Noordzee is een van de drukste bevaren zeeën ter wereld”, vertelt voorzitter Dirk Kraak in het NOS Radio 1 Journaal. Hij kijkt met een bezorgd oog naar de windparken in de Noordzee. Volgens hem gaan de windparken voor gevaarlijke situaties zorgen.

Spannend

De Julietta D lag maandagochtend voor anker bij IJmuiden, maar het anker raakte los. Daarop kwam het vaartuig in aanvaring met de olietanker Pechora Star. Er ontstond een gat in de Julietta D, waardoor veel water de machinekamer instroomde. Daarna dreef het schip een tijd stuurloos in het windmolenpark Hollandse Kust Zuid. Daar raakte het vermoedelijk de fundering van een zogeheten transformatorplatform, waar de opgewekte elektriciteit van windmolens samenkomt en wordt omgezet naar stroom die naar de wal kan worden getransporteerd.

Kraak vond de situatie rondom het schip Julietta D erg spannend. “Gisteren was het zo’n snelle samenloop van omstandigheden. Dat kan je bijna niet voorspellen.”

Ruimte

Het gebied waar het schip zich in bevond, bevat druk bezochte scheepsroutes. Er lopen meerdere routes naar de Duitse en Deense kust door de Noordzee. “Vanuit het kanaal bevinden zich daar al een aantal duizenden scheepsbewegingen per jaar.”

Naast de routes raakt het ankergebied voor de kust ook steeds drukker. In dat gebied worden er nu ook windparken gebouwd. Kraak huivert er voor. “De ruimte om te manoeuvreren wordt steeds kleiner op zee.”

Stuurloos

Het windpark maakt het niet makkelijk om dit soort situaties snel op te lossen. “Binnen een uur was het schip in een windpark gewaaid. Het is ook gevaarlijk om je als calamiteitenschip te manoeuvreren in dat park. Daar komen we nu achter.” Kraak vertelt dat er in de plannen van windparken wel rekening is gehouden met dit soort situaties, maar blijkbaar niet met hoe snel een situatie zich kan ontwikkelen. “Het blijkt dat het sneller kan gaan dan mensen verwachten.”

Verplaatsen

Het bouwen van windmolenparken in het kustgebied is gebaseerd op een financiële reden. “Die worden daar om economische redenen gebouwd. Het is zo goedkoper. De kabel is korter en je verliest elektriciteit met langere kabels.” Hij vindt het geen goed idee om de parken in het kustgebied te bouwen, vanwege de scheepsvaartroutes en het ankergebied. “Als we meer windmolenparken in zee willen plaatsen, moeten we meer de ruimte opzoeken.”

RJn vissers zorgen

Ster advertentie
Ster advertentie