Naar homepage
Binnenland

Na regen komt lekkage: 'We zijn ten einde raad, na vijf jaar overstroomt de kelder nog steeds'
AVROTROS

foto: 123rf.comfoto: 123rf.com
  1. Nieuwschevron right
  2. Na regen komt lekkage: 'We zijn ten einde raad, na vijf jaar overstroomt de kelder nog steeds'

Nederland maakt zich op voor de komst van storm Francis: harde wind en flinke buien trekken over ons land. En waar je dan niet op zit te wachten: lekkage. Willem Siebrecht uit Zoetermeer kreeg er wel mee te maken, maar het probleem is na vijf jaar nog steeds niet opgelost door woningbouwvereniging Vestia.

"Ik ben 84 jaar oud en mijn vrouw is 78. De fut om íedere keer maar weer aan de bel te trekken, gaat door onze kwalen steeds meer weg", vertelt Siebrecht radeloos in Stax&Toine. Het stel uit Zoetermeer woont al sinds 2001 in de huurflat van Vestia. Sinds 2015 overstroomt de kelderbox om de zoveel jaar. "We hadden er in 2018 en mei dit jaar ook last van. Vanaf het begin hebben we tientallen telefoontjes, brieven en foto's gestuurd over de schade die we hebben opgelopen en er werd niet door Vestia gereageerd. Ik heb vanaf 2015 iedere week vochtkorrels moeten kopen en een vochtslurper geleend. Dit hielp amper. De kosten worden niet gehonoreerd."

Siebrecht vertelt dat Vestia in 2015 een loodgietersbedrijf heeft ingeschakeld. "In 2017 heeft de woningbouwvereniging de buitenmuur laten injecteren, maar we weten niet door wie. Hierna was er een korte periode van droogte, maar ook dit heeft wederom niet geholpen. In mei/juni nam Vestia weer contact op met een loodgietersbedrijf, maar we hebben nooit iemand gezien, alleen aan de telefoon gehad. De firma Venibo zei dat het minstens twee maanden kan duren, voordat we aan de beurt zijn."

Schade

Door de lekkage is er schade aan schilderijen ontstaan. Daarnaast heeft het echtpaar stomerijkosten moeten betalen, omdat de kleding in de kelder nat is geworden. "We hebben ook wat kleding moeten weggooien. Verder hebben we de planken van de spaanplaat moeten weggooien en nieuwe kasten en planken aangeschaft om de kelder anders in te delen."

‘Geen aanwijsbare oorzaak’

En hoe zit het dan met de verzekering? Siebrecht meldt dat hij hier geen aanspraak op kan maken, zolang er geen aanwijsbare oorzaak is. "Ik geloof best dat Vestia met de handen in het haar zit. We willen de woningbouwvereniging niet zwartmaken. Maar goed, wij zitten nog steeds met het probleem. We hebben het ook gemeld bij de huurcommissie, maar dit proces loopt nog."

Aanpak

Tjirk Dalhuisen van Stichting Woon meldt desgevraagd dat het goed is dat Siebrecht de huurcommissie heeft ingeschakeld. "Als een verhuurder niet binnen zes weken reageert op een schriftelijke melding van een gebrek, kun je naar de huurcommissie. Die kan een flinke korting op de huurprijs uitspreken, zolang het gebrek niet is verholpen. Daarmee is het probleem nog niet opgelost, maar het is wel een stevig signaal naar de verhuurder. Als een lekkage acuut is en de verhuurder doet niets, kun je ook naar de rechter en herstel eisen, plus een eventuele schadevergoeding."

Advies

Hij adviseert ten slotte dat consumenten met soortgelijke problemen dit direct schriftelijk moeten melden, per mail of brief. "Liefst zo gedetailleerd mogelijk: waar lekt het, hoe ernstig, hoe groot zijn de vochtplekken en wat is de schade. Bel er vooral nog eens achteraan om zeker te zijn dat ze het in behandeling hebben."

Hij vervolgt: "Schakel bij geliberaliseerde woonruimte of als de lekkage urgent is, een jurist in. In diverse steden zijn huurteams actief die kunnen helpen en in Amsterdam, Amstelveen en Haarlem kan je terecht bij Stichting Woon. Is er geen huurteam, dan kun je advies vragen aan de huurderslijn van de Woonbond (voor leden) of bij het Juridisch Loket."

Reactie Vestia

Vestia meldt in een uitgebreide reactie dat ze de situatie betreuren. "We vinden het vervelend dat deze huurders meerdere keren last hebben gehad van wateroverlast in de kelder. We hadden deze klachten met de kelderbox op punten inderdaad sneller kunnen afhandelen – we kunnen ons voorstellen dat dit tot irritatie heeft geleid, waarvoor wij onze excuses aanbieden. We gaan graag met de huurders in gesprek over hun ervaringen zodat we hiervan kunnen leren en we onze dienstverlening en bereikbaarheid kunnen verbeteren."

De woningbouwvereniging legt uit dat de wateroverlast is ontstaan doordat de buitengevel van de kelder grenst aan het maaiveld – het maaiveld ligt iets hoger dan de vloer van de kelder. Als het hard regent sijpelt er via die buitenmuur langzaam water in de kelder.

"In 2015 hebben we de buitenmuur geïnjecteerd om hem waterdicht te maken. Dat is een aantal jaren goed gegaan, tot we in december 2019 en juni 2020 nieuwe meldingen ontvingen over water in de kelder. In juli hebben wij opdracht gegeven aan een gespecialiseerd bedrijf om de muur opnieuw te injecteren. Door de inzet van dit specialistische bedrijf willen wij een definitieve oplossing bieden voor de wateroverlast. Dit bedrijf neemt deze week nog contact op met de huurders om een afspraak te maken, zodat de werkzaamheden volgende week kunnen starten", aldus Vestia.

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie