Binnenland

Lage waterstand vergt maatregelen. 'Ik weet niet wat ze aan het doen zijn in Den Haag'

PowNedNTR
foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Lage waterstand vergt maatregelen. 'Ik weet niet wat ze aan het doen zijn in Den Haag'

De aanhoudende droogte zorgt voor grote problemen op de Nederlandse rivieren. Verslaggever Rens Turk vaart in 5 Dagen mee aan boord van de MS Martinique, het binnenvaartschip van Rein Schut en Fiona Oomen. In vijf afleveringen vertelt Rens Turk het verhaal van dit schippersgezin dat flink te lijden heeft onder de lage waterstand. "Men loopt achter de feiten aan", stelt Schut over het handelen van de overheid.

De week begint aan wal, waar Fiona doordeweeks woont met hun tienjarige zoontje Vince. Man Rein vaart ondertussen op en neer tussen Rotterdam en Hengelo met een lading containers aan boord. Het gezin ondervindt veel hinder van de lage waterstanden, vertelt Fiona. "Het geeft spanning. Wat als we niet meer verder kunnen varen, wat als het te laag wordt en we stil komen te liggen? Wat dan?" Rens vraagt zich af of dit ook een wissel op hen trekt als gezin.

'We kunnen veel minder vracht meenemen'

De volgende dag gaat verslaggever Rens aan boord van de MS Martinique. Ze vertrekken vanaf Culemborg over de Lek richting de IJssel. Hoe verder ze varen, hoe ondieper het wordt. Rens vraagt schipper Rein wat de gevolgen zijn nu het water zo laag is. "We kunnen veel minder vracht meenemen en met minder diepgang varen, het heeft allemaal nare gevolgen voor iedereen."

Rein maakt zich zorgen, ook op de langere termijn. Als er niet geanticipeerd wordt door de overheid, door bijvoorbeeld spaarbekkens te maken waar water wordt opgeslagen dat in droge tijden gebruikt kan worden, ziet hij de toekomst somber in. "Ik weet niet wat ze aan het doen zijn in Den Haag en in Brussel. Je hoort dat er van alles met hoogwater wordt gedaan, maar je hoort niets over laagwater. Men loopt achter de feiten aan. Als wij zouden werken als de overheid dan zouden we allang failliet zijn. Want dan zou er niets gebeuren."

Vorig jaar hoogwater, nu extreem laagwater

Eenmaal aangekomen op de IJssel ziet Rens dat het nog maar een smal riviertje is. En hij merkt dat Rein steeds geconcentreerder gaat varen. Door de krapte van de rivier moeten de schepen flink manoeuvreren om elkaar niet in de weg te zitten. "Een beetje Netflixen, een kopje thee maken, dat kan niet meer. Ik moet echt heel goed opletten", vertelt Rein vanachter het roer.

"Het is een unieke situatie. Of het een gevalletje klimaat is, de een zegt van wel, de ander van niet. Vorig jaar hadden we hoogwater, nu hebben we extreem laagwater, wat hebben we volgend jaar? Misschien is er over een aantal jaar wel helemaal geen water meer. Kunnen we nog wel blijven varen? Dat knaagt aan me."

Ook hinder voor de ondernemers langs de rivieren

Ook de ondernemers langs de rivieren ondervinden veel hinder van de lage waterstand. Doordat de schepen minder zwaar beladen kunnen worden, wordt er bijna de helft minder vervoerd. Ladingen zijn vertraagd door de drukte op het water. Verslaggever Rens gaat vrijdag van boord bij de CTT terminal in Almelo langs het Twentekanaal, waar Rein zijn containers lost. Daar spreekt hij met een aantal medewerkers en met commercieel directeur Annemarie Withag-Terpstra.

Het valt Rens op dat er enorme stapels lege containers staan te wachten, maar geen schip om ze mee te nemen. Zeer stressvol voor de medewerkers vertellen ze, die nu dag en nacht op stand-by staan om te laden en lossen wanneer een schip eindelijk de terminal bereikt.

5 Dagen

Vijf dagen vanuit één gemeente. Vijf persoonlijke verhalen bij het nieuws, één hoofdpijndossier en één prachtig burgerinitiatief.

Iedere werkdag tussen 20:00 - 20:30 uur op NPO Radio 1.

Ster advertentie
Ster advertentie