Binnenland
MAX

Google Maps is bijna onmisbaar geworden, maar hoe werkt het platform eigenlijk?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Google Maps is bijna onmisbaar geworden, maar hoe werkt het platform eigenlijk?

Onmisbaar én ondoorgrondelijk: Google Maps. Ondernemers in Giethoorn klagen over omzetverlies vanwege het verplaatsen van het 'Giethoorn-pinnetje' en in Zandvoort zorgen inwoners voor digitaal afgesloten straten. Jeffrey Benning van Localyse adviseert Google Maps en licht vanmiddag een tipje van de sluier hoe het platform werkt.

Video niet beschikbaar

Benning vertelt over zijn bedrijf Localyze: "We worden door heel veel verschillende organisaties benaderd. Door gemeentes, winkeliersverenigingen, industrieterreinen, recentelijk ook een ziekenhuis. Allemaal met vergelijkbare vragen, zoals: 'mensen navigeren naar onze locatie en komen op de verkeerde plek aan', of 'We krijgen 300 vragen per dag over hoe ze de weg moeten vinden.' Wij kunnen dan te hulp schieten."

Blind vertrouwen

"Mensen vertrouwen soms blind op Google. Maar je moet natuurlijk zelf gewoon blijven nadenken", zegt Benning. "De kaart is niet altijd volledig correct en dat kan grote gevolgen hebben." Zo is er een voorbeeld van een ziekenhuis in Hilversum waar de spoedeisende hulp was verplaatst: "Maar Google stuurde mensen nog naar de oude ingang. Dat is niet alleen vervelend, dat kan ook gevaarlijk zijn."

Zijn werk draait om het vertalen van de fysieke wereld naar de digitale. "Als een gebouw verhuist of een terrein verandert, dan moet je dat ook digitaal bijwerken. Gebouwcontouren, toegangswegen, parkeerplaatsen, apotheken, de weg naar de kiss & ride - alles moet kloppen. Anders ontstaan er honderden vragen per dag."

Geen omweg voor de hamburgerketen

Dat Google Maps ook commerciële belangen dient, ontkent Benning niet. "Je kunt je bedrijf sponsoren, zodat je logo zichtbaar is in de zoekresultaten", legt hij uit. "Maar je kunt niet betalen om routes langs je winkel te laten lopen. De kortste route blijft de kortste route." Wat bedrijven wél kunnen doen, is hun gegevens up-to-date houden. "Wij helpen met ons bedrijf grote ketens bijvoorbeeld om alle vestigingen in bulk te beheren. Dat voorkomt dat klanten voor een gesloten deur staan of bij een fout adres uitkomen."

Zandvoort

Soms proberen bewoners het systeem zelf te beïnvloeden. Zoals in Zandvoort, waar inwoners een toegangsweg digitaal afsloten om het toerisme tegen te gaan. "Creatief", noemt Benning het. "Maar het is wel een korte termijn oplossing. Als honderden mensen aangeven dat die weg wél open is, en Google ziet verkeer passeren, dan wordt het snel rechtgezet. Het systeem leert van gebruikers."

Boerenverstand blijft nodig

Maar kunnen we nog zonder Google Maps? "Het is een hulpmiddel, waarschuwt Benning. "Je hoort inderdaad weleens verhalen van mensen die eindigen in het water omdat ze blind de instructies volgden. Maar blijf ook nadenken want het is gewoon technologie. Iedereen weet dat je niet het water in moet rijden."

Kun je eigenlijk het zelf beter weten dan Google? "Een oud-collega van mij wist zogenaamd een snellere route, maar we kwamen 10 minuten later - en dat op een route van 25 minuten. Google houdt rekening met stoplichten, bruggen, verkeersdata - we kunnen het simpelweg niet beter weten dan hun kunstmatige intelligentie."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie