Deurwaarders krijgen met steeds meer agressie te maken
- Nieuws
- Deurwaarders krijgen met steeds meer agressie te maken
Deurwaarders hebben steeds vaker te maken met agressie als ze incasso's doen aan huis. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders. Vorig jaar ging het om 445 incidenten in totaal. Maar het afgelopen half jaar staat de teller al op 615 gevallen, terwijl deurwaarders nu gemiddeld juist minder vaak bij mensen langs gaan.
Agressie tegen deurwaarders toegenomen
Video niet beschikbaar
"Wat ik persoonlijk zie, is dat het onvoorspelbaarder. Mensen waarvan je het misschien niet verwacht, reageren nu ook op een andere wijze. De groep is breder geworden", vertelt Matthijs Brekelmans, gerechtsdeurwaarder bij incassobureau en deurwaarderskantoor GGN, in Nieuws en Co. "Dat komt onder meer door de energiecrisis."
Agressie
Volgens Brekelmans komt de agressie vaak voort uit onvermogen. "Mensen met problematische schulden weten vaak geen uitweg en daar proberen we als gerechtsdeurwaarders zoveel mogelijk oplossingsgericht voor te werken en voor te zijn. We willen zo vroeg mogelijk met de mensen in contact komen en aan de deur tot een oplossing komen."
Aan de deur
"Echt in het aller uiterste geval kunnen we beslag leggen op spullen of een auto. Maar voor het zover is, hebben we al heel veel mogelijkheden geprobeerd om het echt te voorkomen. Ik durf bijna te zeggen dat het in 95 procent van de gevallen ook wel lukt, gelukkig."
Het beeld dat mensen hebben van een deurwaarder helpt ook niet. Veel mensen vrezen dat deurwaarders gelijk al spullen meenemen bij het eerste bezoek. "Het is geen verwijt richting de mensen, maar het traditionele beeld heerst nog wel. Het leeft nog steeds. Terwijl we de afgelopen 10 jaar keihard hebben gewerkt met de hele beroepsgroep om meer in het voortraject, meer in de adviserende rol, problematische schulden te voorkomen. Daar proberen we keihard aan te werken, maar het beeld past niet bij onze huidige werkzaamheden. Dat zou zeker een reden kunnen zijn dat we eerder te maken en meer te maken krijgen met agressie."
Schrijnend
"Een collega van mij uit Overijssel belde mij voordat hij op bezoek ging bij de desbetreffende man. Hij zei: ik heb geen goed gevoel. Binnen ons kantoor hebben we een protocol: heb je geen goed gevoel? Dan kan een collega je ondersteunen. Uiteindelijk besloot hij toch in zijn eentje te gaan. Eenmaal aangekomen was de man niet aanwezig. Mijn collega belde hem op van: joh, ik wil met je praten. De man is naar huis gekomen, er stonden wat andere mannen buiten. Die bleken niets met deze man te doen te hebben, maar mijn collega vond het toch zo netjes, omdat er toch persoonsgegevens worden medegedeeld, om voor te stellen om naar binnen te gaan."
Eenmaal binnen deed de man de deur dicht. "Voordat mijn collega iets kon zeggen, had hij al 3 vuistslagen tegen zijn gezicht aan. Zijn bril vloog als gevolg van zijn gezicht af op de grond, daardoor had hij minder zicht en kon zich niet goed verweren. Hij heeft flinke klappen gekregen."
Grens
Als Brekelmans ook te maken krijgt met extreme agressie, zal hij wel overwegen om te stoppen. "Ik hou van mijn vak. Ik hou van mensen. Ik hou ervan om de problemen van mensen, die ik spreek, op te lossen. Maar ik heb ook een grens. Als het zover komt dat mijn gezin en familie in gevaar komen, trek ik ook een grens. Dan moet het ook stoppen."
NC deurwaarders
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.