Binnenland
AVROTROS

Antoinette Hertsenberg: 'Consumentenleed lijkt niet erg, totdat het jou overkomt'

foto: AVROTROSfoto: AVROTROS
  1. Nieuwschevron right
  2. Antoinette Hertsenberg: 'Consumentenleed lijkt niet erg, totdat het jou overkomt'

De kracht van het programma Radar is volgens Hertsenberg dat de onderwerpen dichtbij de mensen staan. Grote dossiers of kleiner consumentenleed, Radar behandelt alle onderwerpen. "Soms wordt daar wel badinerend over gedaan", vertelt Antoinette Hertsenberg in Stax&Toine. "Maar je kunt er zomaar de pineut van zijn. Het lijkt niet erg, totdat het jou overkomt."

Antoinette Hertsenberg in Stax&Toine over 25 jaar Radar

Eén van de grootste dossiers uit de afgelopen kwart eeuw is het dossier van de woekerpolissen. Al in 2006 besteedde Radar er voor het eerst aandacht aan. Later volgden er nog zestig uitzendingen.

Matige compensatie heeft nare bijsmaak

Hertsenberg noemt de woekerpolissen het grootste financiële schandaal van Nederland. Maar echt trots voelt ze zich niet als ze terugdenkt aan die periode. Met name de matige compensatie die de mensen hebben ontvangen geeft Hertsenberg een nare bijsmaak. "Maar het is wel fijn dat je gaat graven en je vindt een beerput waar je iets mee kunt. We hebben echt ons uiterste best gedaan."

In de eerste aflevering, in januari 1995, behandelde Antoinette Hertsenberg onderwerpen over pensioenen, over verhuizers die spullen kapot maken en over falende restaurants. Het lijkt alsof er in de afgelopen 25 jaar nauwelijks iets veranderd is. "De basis van het programma is hetzelfde, maar de problemen veranderen echt wel. Eind jaren negentig kregen mensen voor het eerst internet bijvoorbeeld, terwijl de problemen nu veel meer gaan over onder andere zonnepanelen."

Naam zelf bedacht

Dat Antoinette Hertsenberg in 1995 als tv-presentator aan de slag ging lag niet in de lijn der verwachting. Ze was op dat moment voorlichter bij de Dierenbescherming. Tijdens een discussie in Nova over een jachtcampagne werd ze gescout door de Tros. "Ik werd gebeld met de mededeling dat ik echt iets op televisie moest gaan doen."

Ze ging als presentator en als eindredacteur aan het werk bij het programma dat de door haar bedachte titel 'Radar' droeg. "Consumentennieuws was geen specialisatie van mij, maar ik heb wel altijd iets met belangenbehartiging gedaan." En dat maakt ook dat Hertsenberg zich tot op de dag van vandaag inzet voor consumenten.

Stax&Toine
Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen.

Ster advertentie
Ster advertentie