Naar homepage
Binnenland

Mondkapjes in ov maar een 'deel van de oplossing'
KRO-NCRV

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Mondkapjes in ov maar een 'deel van de oplossing'

Het kabinet maakte bekend: vanaf 1 juni zijn niet-medische mondkapjes verplicht in het openbaar vervoer. Maar wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit ervan ontbreekt. "Mondkapjes zijn een deel van de oplossing, maar het is niet het enige dat we doen", zegt directeur NS International Heike Luiten in Spraakmakers.

Op stations en perrons blijft de anderhalvemeterregel van kracht. "Dat staat allemaal netjes afgestickerd." Ook op roltrappen en in de winkels is de afstand aangegeven. In de trein wordt ingezet op een bezetting van ongeveer 40 procent, waarbij een deel van de stoelen niet gebruikt kan en mag worden – in een vierzitje mag slechts één persoon zitten. "Mensen moeten echt op de stoeltjes zitten. Staan is er niet meer bij."

Beroep op verstand

Luiten doet met de NS een beroep op het gezonde verstand. In Oostenrijk, waar mondkapjes al langer verplicht zijn in alle publieke ruimtes, nemen mensen die verantwoordelijkheid al. "Je ziet dat men daar zeer gedisciplineerd mee omgaat en dat reizigers en de maatschappij elkaar aanspreken." Ze hoopt op eenzelfde houding in Nederland.

Ze doet ook een oproep die al langer klinkt, maar nu noodzakelijk is, om reizigers te spreiden. "Niet allemaal 's ochtends naar het werk en 's avonds terug."

Internationaal reizen

Met de verplichting van mondkapjes, volgt Nederland omringende landen. "Met de maatregel hebben we in ieder geval uniformiteit", zegt Luiten over het internationaal treinverkeer. De invulling ervan zal moeten blijken, omdat de precieze regels nog altijd verschillen. In Nederland is een zelfgeknutseld masker voldoende, maar dat hoeft niet overal te gelden.

De maximale bezetting van de treinen verschilt ook per land – in Frankrijk en Oostenrijk ligt het op zo'n 50 procent. Hoe daarmee omgegaan wordt, moet nog bekeken worden. "Uiteraard is het in een internationale trein met reserveringssysteem eenvoudiger dan we in Nederland gewend zijn."

Duurzaam reizen

Al een aantal jaar wordt internationaal treinreizen gepresenteerd als duurzaam alternatief voor vliegen. NS International ziet de afgelopen jaren een groei, mede doordat mensen bewustere keuzes maken. De coronacrisis "is een kans om dit toekomstbestendig anders in te gaan richten".

Voor KLM-Airfrance is miljardensteun aangekondigd. De Franse regering heeft daar voorwaarden aan gehangen: geen binnenlandse vluchten, want daar voldoet het TGV-netwerk.

In Nederland is van binnenlandse vluchten al geen sprake, maar Luiten denkt dat ook hier voorwaarden aan de steun gehangen kunnen worden en dat de trein als alternatief voor het vliegverkeer kan gelden. "Je zou die radius buiten de landsgrenzen kunnen leggen."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie