Binnenland
AVROTROS

Lightyear One: de eerste personenauto op zonne-energie moet volgend jaar de weg op

foto: EenVandaagfoto: EenVandaag
  1. Nieuwschevron right
  2. Lightyear One: de eerste personenauto op zonne-energie moet volgend jaar de weg op

Bij het opkomen van de zon komt hij voor het allereerst aangereden: de Lightyear One. Een Nederlandse personenauto die op te laden is met zonlicht. En dat kan een revolutie gaan veroorzaken in hoe wij rijden. Tessie Hartjes, de marketing manager, vertelt over de bijzondere auto in Radio EenVandaag.

Video niet beschikbaar

De auto is vanmorgen vroeg officieel gepresenteerd en moet volgend jaar de weg op. Volgens de makers is de techniek van de auto een doorbraak voor elektrisch rijden. Waar we nu nog afhankelijk zijn van laadpalen, is dat met de Lightyear One veel minder het geval.

Dankzij de World Solar Challenge

4 jaar geleden begon het allemaal voor de auto. Martijn Lammers, nu hoofd strategie bij Lightyear, was een van de vijf studenten die besloten de eerste commerciële zonne-auto te bouwen. "We zijn op een donderdagavond gaan brainstormen: hoe ziet de auto-industrie er nu uit? En waar liggen de kansen? En hoe kunnen wij nou het meeste impact creëren met onze bagage?"

Die 'bagage' werd vooral opgedaan tijdens de World Solar Challenge in Australië, een tweejaarlijkse race voor wagens op zonne-energie. De studenten van de TU Eindhoven werden daar in 2015 voor het eerst wereldkampioen. Dat smaakte naar meer. Ze besloten de techniek te gebruiken in een personenauto. "We zijn heel erg goed geworden in het maken van efficiënte elektrische auto's. En efficiënt betekent dat zo'n auto niet afhankelijk is van laadinfrastructuur."

Hoe de auto werkt

En dat levert nu het eerste resultaat op: een auto waarvan het dak en de motorkap bedekt zijn met 5 vierkante meter aan zonnecellen. Het zonlicht dat daarme wordt opgevangen, wordt omgezet in elektrische energie.

Via vier motoren worden de wielen van de auto, los van elkaar, aangedreven. Daardoor is er geen aandrijfas nodig, wat gewicht en luchtweerstand scheelt en meer ruimte in de auto oplevert.

Zelfvoorzienend

Het grootste pluspunt: de auto is helemaal zelfvoorzienend. Er is geen brandstof nodig en afhankelijk van laadpalen is de wagen ook niet. "Je kan hem ook gewoon in het stopcontact opladen. De auto heeft een vrij kleine batterij en kan daar ver op rijden." Ook tijdens het rijden laadt zonlicht de accu van de auto op.

Lightyear hoopt dat hun wagens voor het jaar 2035 een lichtjaar afgelegd hebben, puur op zonne-energie. Jaarlijks leggen alle auto's ter wereld ook een lichtjaar af, maar dan op fossiele brandstoffen.

800 kilometer op één batterij

Op dit moment kost de Lightyear One 119.000 euro. Een fiks bedrag, maar dan heb je ook wat. Het is aan Tessie Hartjes om de auto aan de man te brengen: ze is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van de zonnewagen. "Een normale auto rijdt 1 op 15. Als je berekent wat de auto ophaalt uit de zon, dan kom je uit op ongeveer 1 op 170. Dat is enorm efficiënt."

"We hoeven niet snel op te trekken, maar willen vooral heel lang kunnen blijven rijden." Dit maakt de auto anders dan, bijvoorbeeld, een Tesla. Die auto trekt wel enorm snel op. "Het is een keuze die je maakt. Maar op onze kleine batterij kan je 600 tot 800 kilometer blijven rijden. We zetten er echt op in dat dit een auto is die in principe overal moet kunnen rijden." En zo zie je de Lightyear binnenkort misschien wel overal op straat terug.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie