Binnenland

Jan Slagter: 'Hef de NTR maar op'

KRO-NCRV
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Jan Slagter: 'Hef de NTR maar op'

Afgelopen weekend riep NTR-directeur Paul Römer op tot een verregaande hervorming van de publieke omroep. Zo wil hij dat de omroepen worden opgegeven en verder gaan als productiehuizen. Jan Slagter, directeur van Omroep Max, reageert vanmorgen uitgebreid op Römers voorstel in het NPO Radio 1-programma 1 op 1. "Hef die NTR dan ook op."

Omroep Max-directeur Jan Slagter bij 1 op 1

Volgens de Omroep Max-directeur is het niet geloofwaardig dat Römer zichzelf buiten schot houdt, terwijl naar zijn mening alle omroepen moeten veranderen. "De NPS, de voorloper van de NTR, is ooit opgericht om ervoor te zorgen dat de programma’s worden gemaakt die andere omroepen laten liggen", zegt Slagter. "Nou, als ik kijk naar het programma-aanbod van de NTR zie ik programma’s die andere omroepen dolgraag willen maken. Andere Tijden kan prima naar de VPRO, de Top 2000 kan zo naar BNNVARA."

EO is BNNVARA niet

Liever laat Slagter het huidige publieke bestel dan ook in tact. Een systeem waarin omroepen werken als productiehuizen ziet hij niet zitten. "Dan ga je voorbij aan het feit dat omroepen zijn samengesteld op een bepaald DNA. De Evangelische Omroep is anders dan BNNVARA. Bovendien zijn drie miljoen mensen lid van een omroep en die zet je dan allemaal buiten spel. Vergeet niet dat de omroepen marktleider zijn, ze worden hoger gewaardeerd dan commerciële omroepen."

NOS is grootste pijnpunt

Allemaal leuk en aardig, de publieke omroep moet volgend jaar wel zo’n 62 miljoen bezuinigen. Hoe ziet de omroepbaas dat voor zich? "De omroepen kunnen bijvoorbeeld hun reserves gebruiken, dat was vorig jaar zo’n 35 miljoen. Verder is het grootste pijnpunt de NOS. In het verleden heb ik al eens voorgesteld daar het nieuwe ANP van te maken. Alle kranten kunnen daar dan een abonnement op nemen en ruw of afgewerkt materiaal gebruiken. Ik denk dat dat voor de samenleving en de kranten een enorme opsteker is, omdat er veel minder kosten worden gemaakt."

Publieke waarde

"Laten we koesteren dat de omroepen alle geluiden uit de samenleving laten horen", aldus Slagter. "Productiehuizen hebben maar één doel: winst maken. Wij niet, wij zijn er om de publieke waarde te vertegenwoordigen."

Luister 1 op 1 met Jan Slagter hier terug.

Ster advertentie
Ster advertentie