Binnenland
NOS

Klachten melden bij Jeugdzorg wordt makkelijker

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Klachten melden bij Jeugdzorg wordt makkelijker

Ouders kunnen straks makkelijker een klacht indienen over jeugdzorgmedewerkers. Een speciale commissie moet de procedure laagdrempeliger maken. Jacky Stuifmeel is directeur van Stichting Kwaliteitsregister Jeugd. Die organisatie houdt de kwaliteit van professionals in de jeugdsector in de gaten. Stuifmeel vertelt over de nieuwe commissie in het Radio 1 Journaal.

Klacht indienen tegen Jeugdzorg wordt makkelijker

Tuchtprocedure

Voorheen werd er een tuchtprocedure gestart als ouders een klacht tegen een professional van jeugdzorg wilden indienen. Stuifmeel vertelt over de keuze die is gemaakt om een commissie aan te stellen om deze problemen meteen te behandelen. "De tuchtprocedure die wij de afgelopen 8 jaar uitgevoerd hebben voor ons beroepsregister, is een hele zware juridische procedure waar sec gekeken wordt of een professional volgens de tuchtnorm en zijn richtlijnen gehandeld heeft. Dat is voor de professional zelf heel erg zwaar, maar ook ouders en verzorgers blijken heel veel moeite te hebben om klachten bij ons in te dienen."

Stuifmeel legt uit dat er een stap in dit proces mist. "Ouders worden heel vaak bijgestaan door een advocaat. Het gevolg is dat ouders, cliënten en professionals lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Maar als je kijkt naar het aantal klachten wat wij binnenkrijgen elk jaar, wat rond de 400 ligt, zien we dat een kleine 80 procent niet wordt behandeld", aldus Stuifmeel. "Een kleine groep klachten krijgt uiteindelijk een maatregel opgelegd. Daar willen we verandering in brengen."

Consultatieroute

Stuifmeel legt uit dat een tuchtprocedure ook gewoon lang duurt. "Het tuchtrecht kijkt echt naar het verleden. Heeft een professional goed gehandeld bijvoorbeeld? Maar die vragen zorgen er voor dat een professionals in de verdediging schiet in plaats van na te denken of te reflecteren. Daar willen wij iets mee doen. De leeropbrengst van klachten moet groter worden want dan leidt het tot betere zorg. Vandaar de verandering dat een klacht niet gerechtelijk wordt afgehandeld, maar via de consultatieroute", vertelt Stuifmeel. "Klachten kunnen vanaf vandaag via een simpel formulier worden ingevuld en ingeleverd. En we gaan er zo snel mogelijk mee aan de slag."

item jeugdzog

NOS Radio 1 Journaal

Word iedere werkdag wakker met het vertrouwde NOS Radio 1 Journaal, gepresenteerd door Astrid Kersseboom. Met natuurlijk het laatste nieuws, achtergronden en de vooruitblik op de dag. Maandag t/m vrijdag van 06.00 tot 09.30 uur op NPO Radio 1.

In het weekend hoor je het NOS Radio 1 Journaal van 07.00 tot 08.30 uur, gepresenteerd door afwisselend Sander van Hoorn en Dieuwke Teertstra.

Ster advertentie
Ster advertentie