Binnenland
NOSNTR

Meer jongeren gewond door illegaal vuurwerk: 'Die doelgroep heeft behoefte aan duidelijkheid'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Meer jongeren gewond door illegaal vuurwerk: 'Die doelgroep heeft behoefte aan duidelijkheid'

Deze Oud en Nieuw raakten in totaal minder mensen gewond dan vorig jaar. Maar er vielen wel meer gewonden door zwaar illegaal vuurwerk. Dat blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Met name jongeren tussen de 12 tot en met 15 jaar liepen hierdoor letsel op. Daarover zijn veel zorgen. Zo zou er betere vuurwerkvoorlichting moeten komen voor jongeren.

"Ik denk zeker dat er nog winst te behalen valt in de campagne en ook in hoe je jongeren dan bereikt.", zegt Geke Kloosterziel van Coen Jongerencommunicatie in Nieuws en Co. "Die doelgroep heeft heel erg behoefte aan duidelijkheid. Dus wat zijn de risico's? Je ziet vaak dat er gebruik wordt gemaakt van influencers en rappers in campagnes. Dat maakt het allemaal heel leuk en grappig. Maar je draait toch een beetje om de risico's heen."

Bewustwordingscampagne

Volgens Kloosterziel zou een bewustwordingscampagne effectief kunnen zijn. "Daarin moet je kraakhelder communiceren over wat er allemaal kan. Wat je vaak ziet is dat je op sociale media campagne doet waarin je expliciet kan zijn over de gevolgen van vuurwerk en de risico's. Maar dan moet je wel altijd doorverwijzen naar een platform waar jongeren alle informatie kunnen vinden."

Op zo'n platform kunnen handige vragen met antwoorden staan voor jongeren, legt Kloosterziel uit. "Stel je hebt nu al vuurwerk in huis, wat moet je daar dan mee doen? Want dan heb je het al in huis, ga je het misschien dan toch afsteken? Als je dat graag wil, hoe kun je dat dan toch op een zo verantwoord mogelijke manier doen? Dus informeren is belangrijk."

Oogartsen

Een goed voorbeeld van informeren wordt gegeven door oogartsen, vindt Kloosterziel. "Die komen vaak in de periode vanaf begin december in het nieuws met hun verhaal en die zijn vaak ook heel expliciet in wat er allemaal mis kan gaan. Alleen doen zij dat vaak bijvoorbeeld via de NOS, en dat is dan weer een medium waar deze specifieke doelgroep zich niet bevindt."

"Maar hun boodschap is denk ik wel heel helder", gaat Kloosterziel verder. "Je draait er niet omheen en maakt het niet mooier dan het is. Je durft te benoemen wat er mis kan gaan. Dus dat is zeker al een heel goed insteek. Dan is het nog zaak om dat ook te brengen op de plekken waar de jongeren zijn. En zorg ervoor dat het niet belerend is."

Meer gewonden door zwaar illegaal vuurwerk tijdens Oud en Nieuw

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie