Binnenland

GroenLinks: luchtvaart kan niet groeien én stikstof terugdringen

KRO-NCRV
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. GroenLinks: luchtvaart kan niet groeien én stikstof terugdringen

De commissie-Remkes is duidelijk. De luchtvaartsector mag alleen groeien als ze iets doet aan de stikstofuitstoot. Schiphol denkt dat het allebei kan: én iets aan de stikstofuitstoot doen én groeien. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger vindt dit 'ver van de realiteit'.

Schiphol-directeur Benschop noemt het advies van Remkes een werkbaar advies en een duidelijke opdracht. Op het vliegveld zou elektrisch taxiën een oplossing kunnen zijn, ook meer glijvluchten kan de uitstoot terugdringen.

Stikstofschuld

De uitstoot moet volgens de commissie-Remkes echt omlaag. Kröger "We kunnen niet verder met een aanpak van verder groeien en pappen en nathouden." Volgens haar heeft Schiphol een stikstofschuld omdat het met 100 duizend vliegbewegingen per jaar is gegroeid, zonder vergunningen voor stikstofuitstoot.

Géén Lelystad Airport

Wat Lelystad Airport betreft is ze duidelijk: dat kan niet geopend worden. "Lelystad Airport heeft een positie in kwetsbare natuurgebieden. Het ligt in een regio waar veel boeren zitten die forse maatregelen nemen om de emissies van de landbouw terug te dringen. Om dan, in deze context, een nieuw vliegveld te openen lijkt me onbestaanbaar."

Ook al zijn Nederlanders vorige jaar 3 procent meer gaan vliegen, Kröger ziet ook een positieve ontwikkeling. "Er is een hele forse groei aan internationale treinreizen." Ze denkt dat een reële ticketprijs, strenge normen op het gebied van CO2-, stikstof- en ultrafijnstofuitstoot de oplossing is.

Ster advertentie
Ster advertentie