Binnenland
BNNVARA

Vrachtwagenchauffeur: 'Je wordt behandeld als een hond'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Vrachtwagenchauffeur: 'Je wordt behandeld als een hond'

Thuiswerken zit er voor vrachtwagenchauffeurs niet in. Ook een normale lunch of even een kopje koffie onderweg is sinds de coronacrisis erg lastig nu wegrestaurants gesloten zijn. Kortom: vrachtwagenchauffeurs zijn veroordeeld tot de cabine, vertelt Lex Lecompte in De Nieuws BV.

Het raakt vrachtwagenchauffeurs 'buitengewoon hard' dat wegrestaurants dicht zijn, zegt vrachtwagenchauffeur Lex Lecompte. "Het feit dat je de hele dag al je werk doet in een vrachtwagencabine, wat een kleine ruimte is, waar je nu in moet blijven", daar heeft Lecompte geen woorden voor. De cabine van een vrachtwagen is gemiddeld zo groot als een grote lift, en op die paar vierkante meter zitten sommige chauffeurs nu 24 uur per dag.

Een hond heeft het beter

Bij sommige wegrestaurants kan een maaltijd worden afgehaald, of hij wordt aan de auto gebracht, en het maal wordt in de cabine vervolgens opgegeten. Daarnaast zijn er nog een aantal wegrestaurants waar de sanitaire voorzieningen open zijn, "maar dat is lang niet altijd het geval. Er zijn ook plaatsen waar je veroordeeld bent tot de struiken langs de parkeerplaats, omdat er gewoon niets is."

Lecompte: "Het beroep van vrachtwagenchauffeur stond al niet hoog aangeschreven in onze samenleving en nu ga je het gevoel krijgen dat het echt zo is. Je wordt gewoon behandeld als een hond. Sterker nog, een hond haal je naar binnen op het moment dat het heel erg slecht is, een chauffeur laten we buiten want die moet gewoon in zijn cabine blijven."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Essentieel beroep

Zowel binnen als buiten Nederland krijgen vrachtwagenchauffeurs hiermee te maken. De FNV springt voor ze in de bres. "In Duitsland zijn wegrestaurants open specifiek voor vrachtwagenchauffeurs, daar hebben ze door dat hun beroep tot essentiële beroepen behoren", zegt Willem Dijkhuizen, FNV transport-bestuurder.

"We hebben een arbeidsomstandighedenwet waar we ons allemaal aan moeten houden, maar kennelijk geldt dat niet voor de vrachtwagenchauffeur. En dat is waar de chauffeur boos over is, en waar ook een oplossing voor bedacht moet worden", aldus Dijkhuizen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Vrachtwagenchauffeurs ook gelukkig maken

Volgens Dijkhuizen is de oplossing simpel: vrachtwagenchauffeurs hebben een pas. Die kunnen ze laten zien als ze sanitaire voorzieningen willen gebruiken, "daarmee scheidt je ook 'normale reizigers' van chauffeurs. En het risico dat ze iemand infecteren is nagenoeg nul, want ze leven heel geïsoleerd."

"We klappen, terecht, voor de zorg, maar we staan er niet bij stil dat die zorg moet worden bediend door vrachtwagenchauffeurs met materiaal en medicijnen. We vinden het allemaal vanzelfsprekend, maar we vinden ook dat de chauffeur, die zijn beroep uitoefent en ons dus gelukkig maakt, ook gelukkig gemaakt moet worden", zegt Dijkhuizen.

vrachtwagen

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie