Binnenland
EO

Sterrenchef Jonnie Boer niet blij met nieuw reserveringsplatform: 'Maar horeca is slim genoeg'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Sterrenchef Jonnie Boer niet blij met nieuw reserveringsplatform: 'Maar horeca is slim genoeg'

Op het laatste moment spontaan uit eten in een sterrenrestaurant? Wachtlijsten maken het onmogelijk. Maar een nieuw platform brengt daar verandering in.

Een nieuw platform in 'restaurantland' is niet nieuws, zegt hoogleraar Tom Mom in Dit is de Dag (EO). Toch roept AppointmentTrader flink wat reacties op. De website is uit Amerika komen overwaaien en maakt het mogelijk om restaurantreserveringen tegen opbod te verkopen. Een soort TicketSwap, maar dan voor restaurants.

Het zou de oplossing kunnen zijn voor de wachtlijsten die vooral bij sterrenrestaurants flink zijn opgelopen na corona. Maar Jonnie Boer van De Librije en Iens Boswijk van voormalige restaurantreviewsite Iens.nl staan er niet om te springen.

Restaurants staan niet te juichen om nieuw platform voor handel in reserveringen

Geld in de hoofdrol

"Het is goed verzonnen, maar ik weet niet of ik erop zit te wachten", zegt Boer. "Waarom moet je over de rug van iemand anders geld verdienen?"

Dat geld op het nieuwe platform de hoofdrol speelt, baart Boer zorgen. "Die mensen die daartussen gaan zitten, die dat verhandelen, die gaan dat ook niet voor een zak pepernoten doen. Die gaan daar geld op zetten, daar wordt het allemaal ook niet gezelliger op."

Boer vreest dat hij het contact met klanten verliest op zo'n platform. "Dat contact vinden wij al heel belangrijk en dat schakelen zij dan uit. Er zit een soort koudefront tussen en dan moet je op die avond maar afwachten wat het is."

Plat en ordinair

Boswijk vindt het nieuwe platform 'een gotspe': "Het enige wat je hiermee in de hand werkt, is dat er allerlei spookreserveringen ontstaan. Het restaurant weet dan dus niet wie er binnenkomt."

"En ik denk: er zijn gewoon een beperkt aantal tafels. Daar is niks mis mee, het is ook een bijzonder restaurant en een bijzonder moment. Als je dat zo te grabbel gooit alsof het aandelen zijn…", benadrukt Boswijk. "Dit gaat wel over mensen, over een dienst, een bijzonder iets."

"Ja, er zijn dingen schaars in deze wereld en daar hebben we mee te dealen. Maar we hoeven het niet op zo’n platte, ordinaire manier te gaan lopen verhandelen."

‘Restaurants kunnen het ook omarmen’

Ondanks de bezwaren, vindt hoogleraar Mom ‘het eigenlijk wel een hartstikke leuk idee’: "Het is een soort intermediair die gewoon vraag en aanbod samenbrengt. Dat is een ontwikkeling die niet tegen te houden is. Restaurants zouden dit kunnen omarmen, dat is een andere insteek."

Mom vervolgt: "Weet je wat mij nou leuk lijkt als restaurant? Dat je dan misschien eens klanten tegenkomt die er eerst überhaupt niet aan gedacht hadden om te gast te zijn. En het zou ook nog eens kunnen dat je dan minder afzeggingen hebt."

Maar chef-kok Boer blijft weinig in de nieuwe website zien: "Als ze geen samenwerking vragen of willen, dan valt er weinig te omarmen", legt hij uit. "Maar luister: wij zijn slim genoeg in de horeca. Wij vinden binnen no time iets waardoor dit uitgeschakeld wordt."

Ster advertentie
Ster advertentie