Binnenland
NTRPowNed

'Giftreinen' dwars door de woonwijk: 'Wij zijn de sjaak'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Giftreinen' dwars door de woonwijk: 'Wij zijn de sjaak'

Elke dag razen goederentreinen dwars door woonwijken langs het spoor van de West-Brabantroute. Over dit tracé, dat van Rotterdam naar Antwerpen gaat, rijden ook treinen die een gevaarlijke lading vervoeren. Deze ‘giftreinen’ baren omwonenden grote zorgen. "We moeten naar een alternatieve route", zegt Gabriël van der Heijde van de Vereniging Alternatief Goederenspoor in 5 Dagen.

Wanneer Gabriël van der Heijde uit zijn raam kijkt, ziet hij op nog geen 20 meter verschillende treinen voorbij denderen. "We zijn het op één na drukste treintracé in Nederland", vertelt hij. Het spoor van de West-Brabantroute loopt recht door zijn woonwijk in het dorp Oudenbosch. "Ja, wij zijn de sjaak."

Gevaarlijke stoffen

Het goederenvervoer over dit spoor is de afgelopen jaren sterk toegenomen, en zal in de komende jaren enkel verder groeien. "Onze vereniging, de Vereniging Alternatief Goederenspoor (VAG), maakt zich daar al 25 jaar zorgen om", vertelt Van der Heijde.

Naast de overlast van trillingen en geluid, zijn er grote zorgen over de gevaarlijke inhoud van de treinen. "Alles met gevaarlijke stoffen erin komt hier voorbij", vertelt Hans de Boer. Hij woont ook vlak bij het spoor in Oudenbosch en is bestuurslid van de VAG. De kans op een ongeluk is klein, vertelt Van der Heijde. "Maar het feit dat de mogelijkheid er is… Dat is toch wel beangstigend voor mensen."

Angst zaaien

Daarom moet er zorgvuldig gekeken worden naar de hoeveelheid ‘giftreinen’ en de routes van deze treinen, vindt Harry Killaars van Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. "Je kunt niet ongelimiteerd tienduizenden ketelwagons met gas of met ammoniak ten behoeve van de energietransitie loslaten op het Nederlands spoor", vertelt Killaars. "Als een giftrein zou ontploffen op een druk station in Breda, dan kunnen er duizenden doden vallen. Die kans is zeer klein en er wordt hard gewerkt om te voorkomen dat dit soort incidenten plaatsvinden. We moeten ook geen angst zaaien."

Wetteren, 2013

In 2013 ging het in het Belgische Wetteren al eens goed mis. Een trein met gevaarlijke stoffen ontspoorde, waarna de trein ontplofte en in brand vloog. De Boer was erbij voor zijn werk: hij ruimde de gevaarlijke stoffen op en vervoerde ze met zijn tankwagen. In de weken daarop begon De Boer zich ziek te voelen.

"Op een gegeven moment kon ik niet meer werken", vertelt hij. Na bloedonderzoek bleek dat hij in aanraking was gekomen met de gevaarlijke stoffen die bij het ongeluk in Wetteren vrijkwamen. "Er zat waarschijnlijk ergens een lek in mijn pak en daar is de stof doorheen gekomen. Zodoende ben ik vergiftigd." De Boer ziet nu met lede ogen aan hoe gevaarlijke stoffen dwars door de woonwijk vervoerd worden. "Ik heb de lijst giftige stoffen thuis liggen, en een gasmasker. Als er nog een keer zoiets gebeurt, zet ik meteen dat ding op m’n neus."

Alternatief

De Vereniging Alternatief Goederenspoor pleit voor een alternatieve route voor gevaarlijke stoffen. "Een alternatief zou bijvoorbeeld zijn dat er veel meer buizen moeten worden gegraven, of we moeten een tunnel boren vanaf Antwerpen richting Rotterdam”, vertelt Van der Heijde.

Ook De Boer geeft aan een stuk rustiger te kunnen slapen als de gevaarlijke stoffen niet meer door de woonwijk worden vervoerd. "Ja, als dat allemaal onder de grond verdwijnt. Zeker bepaalde stoffen, die wil ik hier eigenlijk gewoon niet hebben over dit spoor."

5 Dagen

5 Dagen: Jouw nieuws, jouw verhaal. Elke werkdag live van 20.00 tot 20.30 uur. De gele NPO Radio 1-bus staat elke week in een andere gemeente in het land.

Presentator in de bus is Jo van Egmond (op vrijdag Ajouad El Miloudi). Verslaggever ter plekke is Mirthe van der Drift.

Ster advertentie
Ster advertentie