Binnenland
EO

Barbara Barend na affaire-Overmars: alle sportorganisaties moeten hun cultuur onderzoeken

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Barbara Barend na affaire-Overmars: alle sportorganisaties moeten hun cultuur onderzoeken

Het zou goed zijn als alle directeuren van sportorganisaties, of het nu een club of een bond is, gaat onderzoeken of er sprake is van een cultuur van seksueel grensoverschrijdend gedrag. "Nú is het moment om het te onderzoeken en te veranderen", zegt Barbara Barend, eigenaar van Helden Magazine in Dit is de Dag.

Moeten Ajax-sponsoren een statement maken en opstappen?

Barend was te gast in Dit is de Dag samen met sportmarketeer Chris Woerts, waarin werd gesproken over of kabelbedrijf Ziggo na de verhalen over Overmars nog wel shirtsponsor van de club kan zijn. Barend denkt dat niet dat direct stoppen nut heeft, maar denkt wel dat Ziggo positieve invloed kan hebben: "Stel dat uit onderzoek blijkt dat de cultuur binnen Ajax niet de cultuur is die zij voorstaan, kunnen zij zeggen: dat moet veranderen, anders sponsoren wij niet meer."

Ziggo heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid, zegt ze: "Het gaat niet alleen maar om het aantal abonnees, maar ze zijn echt in staat om bij te dragen aan verandering", aldus Barend.

Sportmarketeer Chris Woerts denkt niet dat één incident, dat van Overmars, genoeg reden is voor Ziggo om helemaal de stekker eruit te trekken. "Pas als is aangetoond dat het probleem in het dna van de club zit, dan heeft een hoofdsponsor reden om op te stappen", zegt hij. Zo’n groot probleem heeft Ajax trouwens niet eens als Ziggo zou stoppen, volgens Woerts: Ziggo levert maar een klein deel van de begroting.

Woerts denkt ook dat de reactie van Ajax belangrijk is geweest: "De RVC heeft adequaat gereageerd, ze hebben direct Overmars op non-actief gesteld en daarmee een daad gesteld richting de slachtoffers." Hij vreest overigens dat er nog wel andere verhalen naar boven komen.

Sponsors bij The Voice

Na de verhalen van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland zegden veel sponsoren hun samenwerking op met het programma. Dat is echter niet te vergelijken met Ajax, zegt Woerts: "Die kopen een commercial rond de uitzendingen, maar die hebben daar verder geen betrokkenheid bij. Ziggo is heel betrokken, die zitten – bij wijze van spreken – wekelijks bij de commercieel directeur hoe de relatie werkt."

Wél vergelijkbaar waren merken die samenwerkingen opzegden in de racisme-discussie, vindt Barend. In de hoogtijdagen van de Black Lives Matter-demonstraties werden regelmatig sponsorcontracten opgezegd. Dit kan commercieel ook interessant zijn, denkt ze: "Je kan de harten winnen van mensen door stelling te nemen."

Reactie Ziggo

De redactie van Dit is de Dag vroeg Ziggo zelf om een reactie en kreeg deze:

We hebben de verdere berichten over Marc Overmars vernomen. Het is een vreselijke situatie voor de slachtoffers van dit grensoverschrijdende gedrag. Het is goed dat deze vrouwen nu gehoord worden en er actie is ondernomen. Belangrijk is dat Ajax een onafhankelijk onderzoek instelt en er alles aan doet om een veilige en inclusieve bedrijfscultuur te garanderen.

Wij keuren elke vorm van grensoverschrijdend gedrag ten zeerste af. We kunnen nu nog niet vooruitlopen op wat dit betekent voor ons partnership. Wij zijn in gesprek met de directie van Ajax en nemen de situatie heel serieus.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie