Binnenland

Rondom het peloton | Wakker terug bij Réveil Matin

foto: Jeroen Wielaertfoto: Jeroen Wielaert
  1. Nieuwschevron right
  2. Rondom het peloton | Wakker terug bij Réveil Matin

Hij staat er nog altijd, aan de Avenue Jean Jaurès in Montgeron, de oude herberg Réveil Matin. Er is een rotonde gekomen, opgeleukt met grote fietscreaties. Vanmiddag is op deze hoogte de sokkel opgesteld met de vermelding Kilometer 0, départ réel. Het is het vertrouwde teken om aan te geven dat hier de etappe begint na de départ fictif, in dit geval op de Avenue Charles de Gaulle.

Réveil Matin is wakker Frans voor wekker. De ernaar genoemde pleisterplaats was in de vroege twintigste eeuw het afspreekpunt voor kwieke Parijzenaars die iets bijzonders gingen doen buiten hun stad: fietsen. Deze activiteit was nog maar net in de mode gekomen. Le Vélo, bijgenaamd la petite Reine, was nog niet zo lang beschikbaar als een betaalbaar vehikel om tochtjes te maken buiten de grote stad. Lekker vrij fietsen! Dat gevoel was destijds nog geheel nieuw. Anders dan nu, waar hardrijdende trimfietsers in Nederland zijn uitgegroeid tot een gevaarlijke sprinkhanenplaag op zadels.

Bij Réveil Matin stapten op 1 juli 1903 geen toerfietsers op. Halverwege de middag begon een peloton van 60 renners aan een nog ongekende uitdaging, een wedstrijd van zes lange etappes. Het was bedacht door de gepassioneerde wielerredacteur van het noodlijdende Parijse sportblad L’Auto, Géo Lefèvre. Zijn hoofdredacteur Henri Desgrange had moeite met het idee. Toen het eenmaal een succes was geworden liet hij zich gaarne voorstaan als de grondlegger van alles. Tour de France, heette de nieuwe wedstrijd.

Het moest destijds beginnen buiten Parijs, omdat de wetten nog geen fietsen in de stad toestonden. Na het vertrek bij Réveil Matin ging het in de nacht over de N7 naar Lyon, een rit van 467 kilometer. De eerste etappewinnaar won ook die eerste Tour: Maurice Garin. Hij was een van de eerste doorgewinterde beroepsfietsers. Veel van de andere deelnemers waren avonturiers die het wilden proberen. Het was onvergelijkelijk met de latere ontwikkelingen in het wielrennen, ver voor de introductie van media als radio en televisie als marketingmiddelen voor de Tour en voor Frankrijk.

Vanmorgen was het Réveil Matin voor het peloton van 2017 in Marseille. Ze vliegen gerieflijk naar Parijs Orly voor de traditionele champagneomgang over de Champs Élysées, in 1903 nog onberijdbaar voor Garin. Ik vraag me af of op kilometer 0 bij Chris Froome en alle andere overlevenden van 2017 een bel gaat rinkelen over de cirkel van de Tourtraditie.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie