Binnenland
AVROTROS

Wie geeft er een f*ck om zelfhulpboeken?

foto: Mark Manson - The subtle art of not giving a f•ckfoto: Mark Manson - The subtle art of not giving a f•ck
  1. Nieuwschevron right
  2. Wie geeft er een f*ck om zelfhulpboeken?

U heeft 'm vast weleens gezien: dat ene boek met knaloranje kaft dat al tijden in de top 10 staat bij dat ene boekwinkeltje op het station. Zelfhulpboeken, en dan met name met f*ck in de titel, zijn waanzinnig populair. Maar of je er echt wat aan hebt, dat is nog maar de vraag.

{podcast audio="64235" caption="Aflevering #68 The simple Jortcast of not giving a fuck" }

Een vlugge blik op boeken top tiens van populaire (web)shops geeft het idee dat zelfhulpboeken ongekend populair zijn. Het boek De edele kunt van not giving a f*ck staat al tijden in meerdere top 10’s, maar ook titels als Herstel je hormonen in 10 stappen doen het goed in de winkel. Geluksonderzoeker en psycholoog dr. Ad Bergsma van de Saxion Hogeschool is gepromoveerd op zelfhulpboeken. Hij plaatst bij deze lijstjes de kanttekening dat de best verkochte boeken lang niet altijd de beste boeken zijn.

Quote

Leven is niet iets wat je aan de hand van één boek onder de knie krijgt

Ad Bergsma, psycholoog

"Er is een parallel tussen dieetboeken en zelfhulpboeken. Dieetboeken verkopen zo goed omdat je er niet slank van wordt. Dus na een tijdje heb je weer een boek nodig." De Edele kunst van not giving a f*ck belooft een tegendraadse aanpak voor een goed leven. "Als je dat een keer leest, zou je het moeten weten." Maar zo’n boek blijft wel populair en wordt weer opgevolgd door een ander. "Leven is niet iets wat je aan de hand van één boek onder de knie krijgt."

Toch geeft zestig procent van de lezers aan dat ze het gevoel hebben om iets aan het boek te hebben gehad. Je hebt er dus niet helemáál niets aan. Bergsma: "je haalt er iets uit, je doet er iets mee – of niet, en je probeert het nog een keer."

Marketing

Waarom het woord fuck tegenwoordig zo populair is bij de auteurs van zelfhulpboeken, is volgens Bergsma vooral marketing. "Het is een miljardenindustrie in Amerika, daar is het een beetje vanuit overgewaaid." De eigenlijke boodschap is gewoon: doe een beetje je best, en doe wat je echt belangrijk vindt, aldus Bergsma. "Die boodschap, los van het grove taalgebruik, is een boodschap die de dominee op de EO-jongerendag ook aan jongeren kan geven."

Dr Kelder mag één exemplaar van het boek weggeven. Waarom kan het jou helemaal geen fuck schelen of je dat boek wint of niet? Reageer op Twitter of stuur een e-mail naar dr.kelder@avrotros.nl, de leukste inzending wint!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Video niet beschikbaar

Fuck

Ster advertentie
Ster advertentie