Binnenland

'Lachende producten' kopen we sneller

AVROTROS
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Lachende producten' kopen we sneller

In de supermarkt word je via allerlei trucs verleid om meer producten te kopen. Volgens journalist Teun van de Keuken is een van die trucs om etenswaren menselijke trekjes mee te geven. "Bij een hele blije appel denk je: als die appel zelf al blij is, waarom zou ik dat pak sap dan niet ook opdrinken? Ons brein vindt dat heel fijn om te zien", vertelde Van de Keuken bij Pauw. Heeft hij daar gelijk in?

Volgens Hoogleraar Gedragsverandering Rick van Baaren, gebruiken marketeers dit 'antropomorfische' trucje al eeuwenlang. "Voordat er godsdiensten waren, had je het animisme. Mensen dachten dat bijvoorbeeld bomen of andere objecten een ziel hadden."

Het zit volgens Van Baaren in de menselijke aard om niet levende objecten emoties toe te dichten, als ze menselijke trekjes hebben. "Het is ook bewezen dat producten met een menselijke vorm geliefder zijn en dat men zelfs bereid is om er meer geld voor te betalen."

'Onbewust vaker dit soort producten’

Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels maken we de keus om dit soort producten te kopen onbewust. "We hebben niet door dat we er om die reden voor kiezen. Sterker nog: mensen die kiezen voor producten met die menselijke emoties, zullen het achteraf ook glashard ontkennen. Dat is niet omdat ze willen liegen, het gebeurt gewoon onbewust."

Wessels legt uit waarom ons brein dat fijn vindt. "Die menselijke emoties op verpakkingen zorgen ervoor dat je een gevoel van verbondenheid kunt ervaren. Een gevoel van verbondenheid is weer iets dat je heel erg gelukkig maakt." Zo zijn volgens de consumentenpsycholoog mensen die een minder rijk sociaal leven hebben, vatbaarder voor dit soort verpakkingen. "Dan kan het makkelijk zijn om een product te kopen waar menselijke emoties op staan. Dat zorgt ervoor dat jouw brein hetzelfde gevoel ervaart: die verbondenheid."

Radio EenVandaag

Radio EenVandaag is elke werkdag tussen 14 en 16 uur te beluisteren op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie