Binnenland

Schiphol compenseert reizigers die vlucht misten na chaos op luchthaven

NOS
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Schiphol compenseert reizigers die vlucht misten na chaos op luchthaven

Schiphol gaat de kosten vergoeden van mensen die door de chaos op de luchthaven hun vlucht hebben gemist. Dat is afgesproken met de Consumentenbond. Schiphol-woordvoerder Madelon van der Hof legt uit waarom de luchthaven nu pas met deze compensatieregeling komt. Daarna vertelt Babs van der Staak van de Consumentenbond in het Radio 1 Journaal wat Schiphol precies gaat vergoeden.

Schiphol compenseert reizigers die vlucht misten door chaos

Tijdelijke regeling

Reizigers die op Schiphol door lange wachtrijen hun vlucht hebben gemist, worden door de luchthaven gecompenseerd. Het gaat om reizigers die tussen 23 april 2022 en 11 augustus 2022 tijdig op de luchthaven aanwezig waren, maar hun vlucht misten als gevolg van de lange wachttijd voor de security-controle. Dat is Schiphol overeengekomen met de Consumentenbond en Max Ombudsman. Het gaat om een tijdelijke regeling. De reizigers kunnen tot en met 30 september een aanspraak maken op de regeling.

Duizenden passagiers

Schiphol woordvoerder Madelon van der Hof vertelt hoe Schiphol tot dit besluit kwam. "Dit is een unieke situatie. Het heeft even wat tijd gekost om het met elkaar op poten te zetten. Daar gaat even tijd in zitten maar we zijn er niet minder blij mee dat we mensen zo kunnen helpen." Aldus van der Hof.

Babs van der Staak van de Consumentenbond vertelt dat Schiphol best wat kosten gaat vergoeden. Zoals omboekkosten, of kosten van je accommodatie, autohuur waar je geen gebruik van hebt kunnen maken: daarmee kom je in aanmerking voor compensatie. Het is niet in te schatten om hoeveel geld het uiteindelijk zal gaan. "Schiphol zegt dat kosten die je had kunnen voorkomen of kosten die door een andere partij worden vergoed, die vergoeden ze niet. Ook schade naar aanleiding van geannuleerde vluchten vallen niet onder deze regeling. Ze vragen om veel bewijsstukken, zoals boekingsbevestiging, of een bewijs dat je op tijd op Schiphol was. We hebben geen zicht op hoeveel mensen de claim gaan indienen. Wij hebben het vermoeden dat het om duizenden passagiers gaat."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie