Binnenland

Univé biedt excuses aan voor ongewenste duurdere woonverzekering

foto: Google Streetviewfoto: Google Streetview
  1. Nieuwschevron right
  2. Univé biedt excuses aan voor ongewenste duurdere woonverzekering

[AVROTROS] Klanten van Univé die in februari ongevraagd zijn overgeheveld naar een andere en veel duurdere woonverzekering, worden teruggezet naar hun oorspronkelijke verzekering. Dat laat een woordvoerder van Univé weten. De uitzending van Radar op NPO Radio 1 heeft een dermate grote impact gehad dat de verzekeraar de omzetting gaat terugdraaien.

Video niet beschikbaar

Univé Stad en Land liet in januari aan maar liefst 32.500 klanten weten dat hun woonverzekering per half februari omgezet werd naar een andere dekking met een veel hogere premie. Daar waren klanten niet van gediend aangezien de kosten voor de verzekering met tientallen euro's omhoog zou gaan. Wie geen interesse in de nieuwe verzekering had, mocht zichzelf afmelden. Het gaat hier om een nieuwe verzekering met een andere dekking tegen een andere premie waarbij ook een nieuwe polis wordt opgesteld. "Dat mag niet", zei advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten destijds. Janssens vond dat er sprake was van misleiding en een oneerlijke handelspraktijk.

Excuses

Pieter Borsboom is manager merk & communicatie bij Univé. Borsboom zegt dat Univé de uitzending en de kritische reacties van klanten serieus genomen heeft. Hij legt uit dat de aanpak van Univé Stad en Land niet juist is geweest en biedt daarvoor excuses aan. "We hadden toestemming moeten vragen voor het aanpassen van de dekking van de verzekering."

Univé draait omzetting terug

Borsboom zegt dat Univé een herstelactie gaat doen. "Dat betekent dat alle klanten, waarbij de basisdekking is omgezet naar een allriskdekking, per 1 juni weer de basisdekking hebben. De teveel betaalde premie krijgen ze teruggestort. Als er in de tussentijd toch een ongelukje is gebeurd, dan is de klant wel verzekerd."

De eerste groep klanten heeft vorige week een brief met uitleg en excuses ontvangen. Univé verwacht eind juni de herstelactie te hebben afgerond.

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie