Binnenland
NTRPowNed

Dijkbewoners vrezen schade van dijkwerkzaamheden: 'We blijven strijden'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Dijkbewoners vrezen schade van dijkwerkzaamheden: 'We blijven strijden'

Voor 2050 moet 1500 kilometer aan dijken worden versterkt als onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Op deze manier wordt Nederland beschermd tegen overstromingen. De bewoners aan de Waal in de gemeente West Betuwe ondervinden echter ook hinder van de huidige dijkwerkzaamheden en zijn bang voor schade aan hun huizen. "Je moet oppassen dat je niet machteloos wordt", zegt dijkbewoner Henk van der Linden in 5 Dagen.

5 Dagen... over gevolgen dijkwerkzaamheden aan de Waal

Droge voeten

"Het is een cadeautje om zo te kunnen wonen", zegt bewoner Henk van der Linden uit Zennewijnen over zijn huis aan de dijk. In de buurt zijn de dijkwerkzaamheden van het traject Tiel-Waardenburg al begonnen. Binnenkort is de dijk voor zijn huis aan de buurt. Dat gebeurt op de meeste plaatsen door middel van verbreding en verhoging van de dijk. "Maar op sommige plekken kan dat niet. Daar is er geen ruimte voor, omdat er heel veel woningen te dicht bij de dijk staan", vertelt Van der Linden. Dat is ook bij zijn huis het geval. "Het waterschap heeft daarom gekozen voor een duurdere oplossing. Er gaan damwanden komen."

Kans op schade

Damwanden zijn ongeveer 20 meter lang en worden de dijk in getrild. Zo versterken ze de dijk van binnenuit. "Maar die trillingen kunnen zorgen voor schade aan huizen. En er zijn hier heel veel huizen die oud zijn." Zo ook het huis van Van der Linden zelf. "De kans dat de scheuren die al in mijn huis zitten groter worden, is betrekkelijk groot."

De strijd voor een gelijke schaderegeling

Het waterschap Rivierenland heeft een schaderegeling ingesteld. Bij schade neemt het waterschap de bewijslast over, met tussenkomst van een door het waterschap betaalde schade-expert. Bij het aansluitende traject Gorinchem-Waardenburg is het echter anders geregeld. "Daar is een veel mooiere schaderegeling door het waterschap aan de mensen aangeboden dan hier", zegt Van der Linden.

Op dit traject telt de omgekeerde bewijslast, die ervan uitgaat dat de schade die tijdens de werkzaamheden ontstaat, wordt vergoed door het waterschap tenzij het waterschap kan aantonen dat de schade niet door hen is veroorzaakt. "Wij strijden ervoor dat wij, omdat we in dezelfde positie zitten, aan dezelfde dijk, aan dezelfde rivier en met dezelfde soort huizen, een zelfde soort schaderegeling krijgen."

Communicatie

De communicatie met het waterschap verloopt moeizaam vindt Van der Linden. "Je moet oppassen dat je niet een machteloos gevoel krijgt. Maar we blijven strijden." Hij hoopt dat de communicatie met het waterschap verbetert, om het vertrouwen te herstellen. "Ik hoop dat we echt gehoord worden. Dat het waterschap ons vertrouwen terug gaat winnen door echt open te zijn over de plannen die ze aan het maken zijn en ons daar vroeg bij betrekken als bewoners."

5 Dagen

5 Dagen: Jouw nieuws, jouw verhaal. Elke werkdag live van 20.00 tot 20.30 uur. De gele NPO Radio 1-bus staat elke week in een andere gemeente in het land.

Presentator in de bus is Jo van Egmond (op vrijdag Ajouad El Miloudi). Verslaggever ter plekke is Mirthe van der Drift.

Ster advertentie
Ster advertentie