Binnenland
BNNVARA

'Herstelschandaal is groter dan toeslagenschandaal'

foto: Eigen foto
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Herstelschandaal is groter dan toeslagenschandaal'

De compensatie van gedupeerden van de toeslagenaffaire verloopt stroef. Twee jaar nadat het rapport "ongekend onrecht" uitkwam en het Kabinet viel, ervaren veel ouders nog altijd veel wantrouwen vanuit de overheid. Zo ook toeslagenouder Derya Selvi die "al jaren 24 uur per dag met de toeslagenaffaire bezig is." Samen met advocaat Touria Khidous, die 30 gedupeerden bijstaat, schoof zij aan in Vroeg!. Dinsdag 7 maart gaat de Tweede Kamer opnieuw in debat over de trage afhandeling door de belastingdienst.

Advocaat Touria Khidous over waarom de afwikkeling zo lang duurt:

Hopeloosheid

"Deze situatie gooit mij terug in de tijd van de toeslagen. Ik loop steeds weer tegen de muur." Selvi herinnert zich die tijd nog goed: "in de jaren dat ik in de ellende zat, had ik nog hoop. Maar het herstel is nu zo vastgelopen, dat die hoop weg is. Het schiet gewoon niet op." Touria Khidous staat als advocaat dertig gedupeerden bij en herkent het beeld: "40.000 ouders wachten nog."

Gedupeerden krijgen geen inzicht

Hoeveel compensatie gedupeerden uiteindelijk krijgen, wordt onder andere gebaseerd op het dossier van de ouders. Een dossier waar je als ouder of bijstaande advocaat niet of nauwelijks inzicht in krijgt. Zo ook Khidous: "Alle advocaten die ik ken die gedupeerden bijstaan, lopen tegen hetzelfde probleem aan. Er is één dossier per ouder, en dat moet gewoon verstrekt worden. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk is. De wet schrijft het voor, je hebt er recht op, en er wordt gewoon niks mee gedaan. Als je het opvraagt moet je 2,3 jaar lang in de rij wachten." Dossiers die wél verstrekt worden, zijn vaak voor een groot deel afgelakt. Volgens de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) worden dossiers niet verstrekt om tijd te besparen. Ook ziet Khidous dat andere verplichtingen, zoals een vooraankondiging van de compensatie (een voorlopige berekening waarop gedupeerden kunnen reageren) vaak niet worden nagekomen.

Quote

Het lijkt wel alsof ze het me niet gunnen. Hoe komt dat?

Derya Selvi, gedupeerde toeslagenaffaire

Immateriële schade

Gedupeerden krijgen te maken met veel verschillende loketten, instanties en commissies. Een daarvan is de Commissie Werkelijke Schade. Zij kijken onder andere naar de immateriële schade die gedupeerden hebben gemaakt. Bijvoorbeeld het verkopen van een auto om financieel rond te komen. Ook hier storen Selvi en Khidous zich aan een gebrek aan transparantie: "We weten niet goed wie het zijn, en onderlinge communicatie over de compensatie wordt niet met ons besproken."

Quote

Ik denk dat de overheid heeft onderschat hoeveel gedupeerden er zijn

Touria Khidous, advocaat

Aandacht

Selvi: "Ik heb het idee dat mensen denken 'wat willen jullie nog meer? Het kabinet is afgetreden, jullie hebben 30,000 euro gekregen, wanneer is het klaar?' Dan zeg ik 'nee, nog lang niet'. We hebben niet allemaal 30,000 euro gehad. Heel veel mensen wachten nog. Er is nog bijna niks opgelost. Maar dat idee heerst niet. Daardoor krijgt het steeds minder aandacht. Vandaag is er een debat, en ik hoop dat we van start kunnen gaan met actievoeren. Wij geven niet op."

Benieuwd naar het hele gesprek? Luister hier de podcast van Vroeg - Vroeg!

Ster advertentie
Ster advertentie