Binnenland
EO

Wakker Dier verbaasd na schrappen anti-zuivelspotje door supermarkt

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wakker Dier verbaasd na schrappen anti-zuivelspotje door supermarkt

Na online protest van boeren is Jumbo gestopt met het tonen van een anti-zuivelspotje van Wakker Dier bij supermarkten. Anne Hilhorst van Wakker Dier reageert verbaasd in Dit is de Dag. "Ik had wel gedoe verwacht, maar niet dat het ook zou lukken en dat het spotje tegengehouden zou worden."

Eerder deze week lanceerde de stichting een grote campagne tegen de zuivelindustrie in Nederland. In het betreffende spotje, dat onder meer te zien was op de gevel van de Jumbo in Dokkum, was te lezen dat de gemiddelde melkkoe 35.000 liter melk moet geven, maar 6 jaar oud wordt en vervolgens als uitgeputte koe wordt afgedankt. Online protesteerden boeren ertegen.

Zo richtte een 'boer Jos' zich op Twitter tot Jumbo met de vraag of er weer een distributiecentrum geblokkeerd moest worden. Daarop gaf Jumbo aan dat het scherm beheerd wordt door een externe partij en de supermarkt er niet van op de hoogte was. Inmiddels wordt de reclame niet meer getoond wordt bij supermarkten.

"Eerst dacht ik: wat krijgen we nou?", zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. "Ik was toch wat verrast, vooral omdat de spot al een aantal dagen draaide bij de supermarkten. Dan zie je wel een duidelijke link tussen het protest van de boeren en de actie van supermarkten."

Ze vindt het jammer dat de reclame is weggehaald. "Het is natuurlijk bewust dat we het ook op die plek doen, want het is de plek waar zuivel wordt gekocht. Wij vinden het goed om juist daar voorlichting te geven over de producten die daar te koop zijn."

Of het schrappen van het spotje een rechtstreeks gevolg is van het protest van de boeren, zullen we nooit weten, zegt ze. Inmiddels heeft Global Media, eigenaar van de reclamezuil, aan WakkerDier laten weten dat het spotje niet toegestaan had mogen worden. "Ik vind de timing op zijn minst opvallend, maar een foutje kan ook gemaakt worden."

Sieta van Keimpema van Farmers Defence Force heeft gelijk contact gezocht met Frits van Eerd, de bestuursvoorzitter van Jumbo. "Die wist er niet van en stond er ook niet achter." Ze stelt dat er onwaarheden in het spotje staan en wil onderzoeken of dit strookt met de eisen van de Reclame Code Commissie. "Op de website van Wakker Dier zie ik veel onwaarheden circuleren over deze actie."

Cijfers

Zo klopt het volgens Van Keimpema niet dat een melkkoe maar 6 jaar leeft en 35.000 liter melk moet opbrengen in haar leven. "Gelukkig geven koeien veel meer hoeveelheid melk", zegt ze. "Er zijn steeds meer koeien die uiteindelijk in hun totale leven 100.000 kilo melk geven. Dat zijn de koeien die ook gemiddeld ouder worden. En boeren hebben er veel belang bij om gezonde koeien te hebben die langer leven. De leeftijd van koeien stijgt behoorlijk."

Volgens Hilhorst zijn de cijfers gemiddelden van de melkkoe in Nederland. "Het komt gewoon van de sector zelf af als basisstatistiek, als benchmark waar gekeken naar wordt. Dat kan iedereen online opzoeken. Dit zijn cijfers en uitspraken die gewoon uit de duurzame zuivelketen komen."

Van Keimpema wijst op de Keten Kwaliteit Melk: "Er zijn veel bovenwettelijke zaken die boeren moeten uitvoeren, waarbij ook op dierenwelzijn wordt getoetst. Als je niet voldoet aan de eisen, voeren er behoorlijke consequenties uit. Dus onze koeien worden zonder dat het verplicht is, heel goed verzorgd."

Daarbij doet het er volgens haar ook niet zoveel toe hoeveel melk een koe gemiddeld geeft. "Het gaat erom of een koe gezond is. Want gezonde koeien geven veel melk, ongezonde koeien niet." Hilhorst noemt dit 'absolute onzin'.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie